Coelho motivuje a kričí stop

Jedni ho vynášajú do neba a veria mu ako literárnemu liečiteľovi duše i mysle. Druhí ho zatracujú ako lacného samozvaného kazateľa. Brazílsky spisovateľ Paulo Coelho je oboje. Píše pateticky a jeho príbehy sa môžu zdať fantazmagóriou. Ale myšlienky, ktoré ponúka, sú silné. Môžu pohnúť myslením. Aj keď obal, v ktorom ich Coelho čitateľom predkladá, nemusí byť vábny pre každého. Ale napokon aj jedlo, ktoré nie je servírované dokonale, môže byť pochúťkou. A môže prilákať aj človeka, ktorý by do luxusnej reštaurácie nevkročil.

BridaTak aj Coelho láka na svoje knihy i ľudí, ktorí by po mystickej či duchovnej literatúre nesiahli.

V románe Brida ponúka skutočný príbeh dievčaťa, ktoré sa v mladosti rozhodlo hľadať vlastnú cestu životom. Zvolilo si na to mágiu. A - ako píše Coelho - mágia sa skrýva v každom skutku.

"Každý deň ľudského života je Temnou nocou. Nikto nevie, čo sa stane v nasledujúcej minúte, a napriek tomu idú ľudia dopredu. Pretože dôverujú. Pretože majú Vieru. Nikdy nik nepochopí, čo je vlastne viera. Existuje len preto, že v ňu veríme. Rovnako ako zázraky, ktoré sa nedajú ničím vysvetliť a stávajú sa len tým, ktorí v ne veria," uvádza Coelho. "Každý okamih života je aktom viery. Môžeme ho zaplniť hadmi a škorpiónmi alebo ochrannou silou."

Podľa spisovateľa možno mnohé chápať iba srdcom či dušou. A cestu životom prirovnáva k tme. Ani v tej nič nevidíme. Cesta životom je teda skutkom viery. Coelho pobáda načúvať svojim emóciám, ktoré sú ako divoké kone, a ísť za tým, v čo človek verí.

"Prijmi všetko, čo ti život ponúkne, snaž sa napiť z kalichov, ktoré máš pred sebou. Všetko víno treba ochutnať, z niektorého stačí dúšok, z iného však treba vypiť celú fľašu. Dobré víno rozpozná iba ten, kto pozná chuť trpkého vína," hovorí v románe čarodejnícka učiteľka Wicca učnici Bride. A vysvetľuje jej, že ak niekto nájde svoju cestu, nesmie sa jej báť. "Musí mať dostatok odvahy na to, aby urobil aj chybný krok. Sklamania, porážky, malomyseľnosť, to všetko sú nástroje, ktoré používa Boh, aby nám ukázal cestu," vysvetľuje.

Prostredníctvom Wiccy Coelho zdôrazňuje, že ľudia sa môžu dopúšťať dookola tých istých omylov. A ak chcú, môžu tak ujsť pred všetkým, po čom túžia a čo im život štedro nadelil. "Alebo môžu bojovať za svoje sny s vedomím, že prídu vždy v správny čas," dodáva. Slávnu vetu osvieteného filozofa René Descartesa: Myslím, teda som, možno parafrázovať aj ako: Pochybujem, teda som.

Za jedinú cestu, ako možno spoznať svet a dať životu zmysel, považuje Coelho lásku. "Život i Vesmír dokážeme pochopiť, až keď stretneme svoju Druhú časť," vysvetľuje Wicca. Cesta Bridy je teda nájsť lásku s veľkým L. "Nezaťažuj sa vysvetľovaním emócií. Prežívaj všetko intenzívne. Ak sa ti bude zdať, že nedokážeš znášať svet, v ktorom prežívať udalosti je oveľa dôležitejšie ako im rozumieť, prestaň sa zaoberať mágiou. Snaha vysvetľovať emócie je ten najlepší spôsob, ako zničiť most medzi viditeľným a neviditeľným," hovorí učiteľka.

Práve láska je prejavom mágie všedného života. Nemožno ju racionálne vysvetliť. Ako však zistiť, kto je našou Druhou časťou - našou pravou láskou? pýta sa Brida. "Druhú časť možno spoznať podľa lesku v očiach - práve takto od počiatku čias ľudia spoznávali skutočnú lásku," znie jednoduchá odpoveď. Veď práve takto sa rodí láska na prvý pohľad.

"Vyšli sme z bodu, ktorý nikto nepozná a smerujeme k inému, tiež neznámemu bodu. Počas niektorých reinkarnácií sa rozdelíme. Práve tak ako kryštály a hviezdy, bunky i rastliny, aj naše duše sa jednoducho rozdelia. Naša duša sa rozdelí na dve časti, tieto nové duše sa rozdelia na ďalšie, a tak ďalej, takže po niekoľkých generáciách sme už rozptýlení po všetkých kútoch zeme. Vždy, keď sa rozdelíme, musíme sa opätovne stretnúť," odvoláva sa Coelho na budhizmus.

A takéto nové stretnutie sa podľa neho nazýva Láska. "Lebo vždy, keď sa duša rozdelí, rozdelí sa na ženskú a mužskú časť. V každom živote musíme stretnúť aspoň jednu z našich Druhých častí," dodáva. Nepopiera, že v živote možno milovať aj viac ráz. Pretože našich Druhých častí môže byť mnoho. A nepresviedča ani, že keď človek pravú lásku stretne, zostane s ňou navždy.

Coelho pobáda aj riskovať. A zažívať hoci aj neúspech, sklamanie, utrpenie. "Nikdy však neprestať hľadať Lásku. Kto sa nevzdá hľadania, zvíťazí," znie jeho verdikt.

Možno mu vyčítať, že myšlienky podáva ako jediný správny recept na život. Aj to, že ich ponúka akosi lacno. Ale je zrozumiteľný. A tak to, čo chce čitateľovi povedať, nemusí byť lacné. Hľadať možno aj medzi riadkami.

Jeho knihy o mágii či mystických rituáloch netreba brať doslovne. Ako metafora však môžu poslúžiť. Pretože Coelho vie dobre motivovať. A príbehy, ktoré vkladá do svojich kníh, sú aspoň sčasti skutočné, aj keď čitateľa presviedčajú o existencii neuveriteľného a nevysvetliteľného.

"Ľudia majú strach z magických stránok života, sú zvyknutí na svoje domy, prácu, majú isté očakávania. A ak sa náhle ktosi objaví a povie im, že sa dá cestovať v čase - že vo vesmíre vidieť hrady i tarot, ktorý rozpráva príbehy, títo ľudia sa cítia ochudobnení, pretože oni čosi také nezažili. Ich život sa každý deň odvíja rovnako, takisto ako ich práca a víkendy," píše Paulo Coelho.

Spisovateľ čerpá z prastarých a overených múdrostí. Má naštudovaný Starý i Nový zákon, východné filozofie i čarodejnícke rituály. A z každého vyberá, čo pokladá za užitočné pre dnešného človeka. Zahlteného stereotypom a rýchlym životom. Coelhove knihy sú ako výstražná značka Stop. Chcú zastavovať ľudí, aby začali vnímať čarovné okamihy, ktoré im prináša život.

Paulo Coelho: Brida, Ikar

(pravda.sk; 21/02/2010; Zuzana Kizáková )