Slovensko má čo ponúknuť

Ján Lacika: 1000 zaujímavostí Slovenska. Slová z titulku okamžite napadnú každému, kto si prelistuje encyklopédiu „1000 zaujímavostí Slovenska“. Nádherné fotografie, ešte krajšie miesta, kvalitný papier, dobrý výber. Nejeden čitateľ s údivom pokrúti hlavou - toto všetko máme na Slovensku? Encyklopédia „ 1000 zaujímavostí Slovenska“ dokazuje na takmer 400 stranách, že naša krajina si pozornosť určite zaslúži. Kniha je rozdelená na západné, stredné a východné Slovensko + Bratislava. A v rámci každej časti jednotlivé regióny ako Spiš, Podpoľanie, Turiec či Podunajsko.

Základom encyklopédie sú fotografie, ku ktorým nechýba popis. Keď ňou človek listuje, cíti ako našou krajinou kráčali európske dejiny a aké pozoruhodné výtvory zanechala matka príroda. Nielen známe pamiatky, kaštiele, kúpele, ale aj moderné stavby či nezvyčajné prírodné úkazy. Nezávidím zostavovateľovi Jánovi Lacikovi – určite mal problém vybrať tých tisíc naj, hoci to číslo vyzerá na pohľad vysoké. Pri výbere rozhodovalo napríklad estetické kritérium, keďže niektoré kaštieliky a cirkevné stavby sa do výberu nedostali. Jednoducho boli značne poškodené a zdevastované. Tiež sa tam nedostali ťažko fotografovateľné objekty, povedzme spečený val v Štiavnických vrchoch (toto prehistorické opevnenie sa niekedy nazýva aj slovenský čínsky múr) alebo Špaňodolinský banský vodovod ešte zo 16.storočia.

Tak ako mal autor Lacika asi problém vybrať tisícku naj objektov, asi každému čitateľovi bude vo výbere čosi chýbať. Hoci keď som ja len pre zaujímavosť hľadal, či bude v knihe to moje, vždy som našiel. Či už Špania dolina, jaskyňa Driny, kamenný vodopád pod Šomoškou alebo Parížske močiare pri Gbelciach.

1000 zaujímavostí Slovenska“ je určite cenná encyklopédia, vynikajúca inšpirácia pre turistov a cyklistov, nad ktorou zaplesá nejedno srdce (a nielen milovníka Slovenska). Hoci každý má tú svoju hitparádu najkrajších a najobľúbenejších miest na Slovensku....

mib