Čtenářská recenze: Stará Ester, Starý Milan - Žvanda a Melivo - Cvičení na rozvoj slovní zásoby

Na trhu je spousta příruček pro děti, ale kniha Žvanda a Melivo, určená předškolákům a mladším školákům mne skutečně pobavila. Nejdůležitější však je, že baví moje děti a ty jsou úplně nadšené ze spousty úkolů, hříček, hádanek, kterými je kniha protkána. Je vidět, autorkou je zkušená dáma, která ví jak děti zabavit a pohrát si, ale i je naučit spoustu nových věcí.

Základem je systematické rozvíjení slovní zásoby, jazykového citu a vyjadřovacích schopností dítěte. Už odmala dětem čteme, začali jsme ještě v době, kdy jen taktak udržely pozornost, ale snažíme se, aby do čtení zasahovaly, popisovaly obrázky a pak vyprávěly co se jim líbilo a co udělala tahle postava a co tamto zvíře a kdo je hodný, kdo hloupý, kdo sportuje, kdo si hraje, kdo je přátelský, prostě se snažíme, aby se co nejvíce zapojovaly. Dětská fantazie je obrovská, skutečně stačí jen napovědět a jde to prakticky samo.

Do knížky se může vybarvovat, spojovat čarami nebo zakroužkovávat. U některých úkolů obtahujeme prsty třeba cestičku apod. Všechny postupy komentujeme a snažíme se, aby děti mluvily v celých větách. Děláme opravdu pokroky a knížku bereme nejraději na hory nebo na víkendy a i když se počasí nevyvede, vystačíme si klidně i bez televize a se zábavou u knihy.

Asi nejvíc baví děti homonyma, tedy slova, která jsou stejná, ale mají jiný význam (kohoutek x kohoutek), ale i třeba protiklady a hledání rozdílů, nebo naopak detailů, které spojují jednotlivé věci či zvířata apod.

Úplně nejvíc se ale smějou příslovím – třeba co to znamená jíst vtipnou kaši nebo vzít nohy na ramena nebo prásknout do bot. Všechno si předvádíme a zábava je zaručená.

Legrační ilustrace Milana Starého hravě doplňují knížku.

Skutečně vyvedený počin, hlavně netradiční, neobsahuje stále stejné úkoly jakých jsou na trhu desítky, ale přichází s novými a neotřelými.