Zoznámte sa s Philom Wraysonom!

Obálka je naozaj krásna a priam sa klaniam vydavateľstvu, pretože pozerať sa na ňu niekoľko hodín nie je stratou času. A to písmo je na tom najkrajšie, je nádherné a úžasné :-)

1. Na všetko zvysoka kašle.

2. Drží hubu.

Will Grayson je príbeh dvoch chlapcov, ktorý je síce na slovenskom trhu novinkou, no na tom anglickom alebo americkom nie. Tam tuším vyšiel WG už v roku 2010, pôvodná obálka je teda naozaj úbohá, avšak už vtedy zožal skvelý úspech. Dvaja autori - David Levithan - autor pre vás asi najznámejšieho Jen jeden deň (alebo tak nejako) a John Green, well, toho ani  netreba predstavovať. Na Slovensku vyšli, myslím, že všetky jeho youngadultovky okrem nejakých zombiecornov, ktorí sú viac menej zabudnutí. Ale poďme k príbehu o dvoch chlapcoch, ktorých meno je síce navlas rovnaké, no zároveň sú úplne od seba odlišní.

Poviem vám pravdu - od tejto knihy som veľa neočakával, keď ja nepatrím medzi tých ultra fanúšikov Johna Greena, i keď, musím pripustiť, že má niekedy fajn hlášky, ktorým sa dá nasmiať ako práve pri tejto knihe. Objavila sa tam nejedna hláška, nad ktorou som sa pozastavil a usmial, pretože bola fakt vtipná. Avšak problém nastal, keď som sa začítal trošku viacej.

V knihe mi vadila jedna vec - aspoň taká tá pre mňa najdôležitejšia. A to je násilnosť. Nemyslím tým žiadne násilnícke neviemčo, myslím tým to, že autori sa mi tu snažili do hlavy nasilu napchať homosexualitu. Nečítal som doposiaľ žiadne knihy s tématikou LGBTQ, ale ak sú všetky takto násilné, že vám to nasilu tlačia do hlavy, tak prepáčte, ale ne - e -e. Proti takýmto ľuďom nemám žiadny problém - nemám pre nich predsudky alebo niečo iné - no ako som spomínal, mal som pocit, ako by autori mi to chceli nasilu napchať do hlavy.

Čo sa týka hlavných postáv, dvoch chlapcov s tým rovnakým menom, tak tie boli pre mňa také nereálne. Umelé. Nepripadali mi živé. Prvý Will Grayson, ktorého príbeh bol gramaticky správne a vždy sa veta začínala veľkým písmenom, bol pre mňa lepší ako ten druhý. Neviem, ktorému autorovi patril, ale "páčil" sa mi viacej ako ten druhý. Čo sa týka druhého Willa Graysona, ktorý píše dialógy v akoby správach, z toho mi niekedy už praskali nervy. Síce obaja boli obyčajní tínedžeri, nepripadali mi ako reálni ľudia. Strašne nemám rád na knihách, ktorých autori chcú mať postavy s nejakými depresiami, úzkosťami a podobnými vecami a nevedia, ako to tam majú napísať. Myslia si, že vedia, ako sa tí ľudia cítia. Avšak nie, nevedia - tak to bolo s touto knihou. Prišlo mi to, ako by autor "vedel", že keď má niekto depresie, tak stačí, ak vychrlí zo seba tisíc nadávok, rozbije televízor a to je všetko. Nie, títo ľudia sa cítia inak, sú stiesnení a ak chce niekto o nich písať, mal by si spraviť "research" - čo možno autori spravili, avšak mne to tak nepripadalo.

Čo sa týka mínusov tak to je asi všetko, čo som chcel ako najdôležitejšie povedať a preto idem k plusom, aby táto recenzia nebola len plná...ako to vy všetci nazývate...:D...hejtu? :D

Plusom, OBROVSKÝM plusom boli vedľajšie postavy, teda aspoň tak pre mňa. Vedľajšie postavy, či už z prostredia prvého Willa alebo toho druhého, všetky som si obľúbil. Jane bola super, prišla mi super a super sa správala. Drobec bol skvelý, to, ako rozprával bolo miestami vtipné a jeho verše si naozaj zaslúžia grammy! (Aspoň sa tak tvárme...) Ale Drobec bol naozaj super. Bola to moja asi najobľúbenejšia postava z tejto knihy. Potom tam bola ešte napríklad Maura. Síce jej tam bolo menej, a síce potom už bola z nej totálna mrcha, i tak sa mi páčila viac ako obe hlavné postavy. Čo sa týka ešte toho prvého Willa Graysona, toho som si obľúbil na konci. To je ten, ktorého vety sa začínajú normálne veľkými začiatočnými písmenami. Na konci mi prišiel ako fajn človiečik, lenže veľká škoda, že práve až na konci.

Čo sa týka toho, ktorého WG kapitoly ma bavili viacej, neviem sa rozhodnúť. Na jednu stranu som mal radšej kapitola prvého WG, pretože sa mi páčili viacej proste...lenže keď už tá kapitola mala viac ako šesť strán, prestalo ma to baviť. Kapitola druhého WG, ktorý opisoval dialógy ako správy (aspoň mne to tak pripadalo) ma bavili viacej pre to, že sa čítali mega, mega, MEGA rýchlo. Avšak stále si neviem vybrať. A radšej si ani nevyberiem.

No, čo vám poviem o tejto knihe? Že by to bol fajn pohodový príbeh o dvoch chlapcoch s tým istým menom s tématikou LGBTQ. Ale....keby nebolo toho ale! Ale celý ten čas, celých tých 286 strán som mal pocit, že to do mňa nasilu autori napchávajú. Čo si myslím ja o týchto knihách ( i keď som okrem tejto už žiadnu nečítal) je to, že by tí autori mohli svoje hlavné postavy, ktoré sú "iné" ako ostatní, mali urobiť tak, aby si ich jednoducho čitatelia obľúbili. Tak, aby si povedali, že to, že je niekto gay, nie je niečo hrozné a úplne zvrátené. Po týchto knihách, myslím si, že by mal mať pocit, že každého stvoril niekto, a pravdepodobne Boh, a je jedno, že sa dievča bude bozkávať s dievčaťom. Mysle som si, že tieto knihy majú dodať ľuďom akési pochopenie pre gayov a lesbičky.

Lenže keby toto dám človeku: "Na, prečítaj si to, aby si vedel, ako sa lesbička cíti a pochopil ju,", tak by som sa véééľmi dlho načakal toho, že by ich začal chápať a akceptovať. (samozrejme, nehovorím, že všetci ľudia to neakceptujú, ale viete ako to myslím), pretože autori to urobili ešte viacej...ja to ani neviem povedať...horším? Proste vám to napchávali do hlavy ako babička koláč do pusy.

Stále neviem, čo si mám o tejto knihe myslieť. Stále neviem, aké mala posolstvo, akú mala tú úplne hlbokú myšlienku a pointu. Ja ani neviem, či bola zlá, pretože až tak zlá nebola. Avšak som si istý, že dobrá  tiež nebola. Bolo to proste také...nasilu.

Som z toho vyvedený z miery...kinda.

Ako som spomínal vyššie, kniha by bola fajn príbehom, keby autori tomu nechávali väčšiu voľnosť a nesnažili by sa o to, aby vám to natlačili nasilu do hlavy. Chcel som dať tejto knihe tri hviedzičky, žiaľ, nemôžem. Avšak nie som si istý, či sú to úplne dve a pol hviezdičky. Je to ešte niečo medzi troma a dva a pol.

Stále neviem, čo si mám o tejto knihe myslieť.

Percentuálne hodnotenie: 39%

Recenzoval: Miloš Bihári