Železná skúška │Kto je Nepriateľom?

Železná skúška je presne ten typ knihy, ktorý vás prekvapí nejakými originálnymi prvkami v pozadí, ktoré sa skladá z toho, čo už poznáme. Nie som človek, ktorý má rád predsudky a porovnávanie. Preto nemám rada prívlastky ako „nový Harry Potter“ a podobné a to len preto, lebo medzi kľúčovými slovami knihy by ste mohli nájsť „mágia“, „škola mágie“ a iné, ktoré vás už hneď vtiahnu do toho víru, kde si budete zastávať hlúpy názor, že kniha bude na nič, pretože už predsa existuje skvelý a všemohúci Harry Potter. Ľudia, ale vážne! Zobuďte sa, takto to na knižnom trhu nefunguje.

Hlavnou postavou je dvanásťročný Callum Hunt, ktorý dostane pozvánku na „železnú skúšku“ do magistéria, čo je čarodejnícka škola, pre také deti, ako je on. Snaží sa zbabrať všetky časti skúšky kvôli otcovmu varovaniu, že nie je všetko tak, ako sa zdá. Avšak aj napriek tomu, že celú skúšku slušne povedané domrví najviac ako sa dá, majster Rufus si ho vyberie za svojho učňa, čo ho úplne zmätie, pretože vie, že množstvo adeptov je lepších ako on. Tak sa dostáva do školy, učí sa, vytvára si priateľov a prvýkrát sa cíti dobre. Samozrejme, čo by to bol za príbeh, keby tam nebol nejaký ten „padouch“, ktorý sa snaží zničiť všetko, čo sa dá a poviem vám, že to s ním bude veľmi zaujímavé. A ešte vám poviem, že koniec knihy bol celý taký „vau“, že nebude stíhať sledovať, čo sa deje.

Všetky elementy sa správajú v zhode so svojou povahou: oheň chce horieť, voda plynúť, vzduch stúpať, zem spájať a chaos pohlcovať.

Autorkami sú dve veľmi nadané ženy. Holly Black môžete poznať vďaka jej sérií Kronika rodu Spiderwickovcov a Cassandru Clare kvôli Nástrojom smrteľníkov. Rozhodli sa, že spoja sily a prinesú niečo nové, čo sa im viac-menej podarilo. Dej sa mi nezdal až taký zaujímavý, prvá polka knihy ma nudila a čítanie mi neprinášalo potešenie, tak ako niekedy inokedy. Kvalitu znižovalo to pozadie knihy, ktoré som spomínala na začiatku recenzie a teraz sa pokúsim niektoré veci vymenovať. Prečo, napríklad, musia mať všetky najviac cool mágovia všetkých čias jastrabí nos? Čo je to? Poznávacia značka? Ďalej tú máme trojicu priateľov – samozrejme že dvaja chlapci a medzi nimi dievča – úplne rozdielne decká, ale je jasné, že sa spriatelia.

„Nájdite si čo najpohodlnejšiu polohu, a keď budete pripravení, sústreďte myseľ na to, aby ste pohli pieskom. Vnímajte silu vo vzduchu okolo seba. Cíťte silu zeme – ako do vás preniká cez chodidlá i s každým nádychom.“

No teraz ma autorky prekvapili aj jednou veľmi pozitívnou vecou. Skúste na chvíľu venovať väčšiu pozornosť obálke knihy. Dievča je Tamara, chlapec v strede Aaron a chlapec naľavo je hlavná postava Callum. Prečo nie je v strede? Je pre hlavnú postavu a hrdinu celého príbehu typické, že bude vodcom, a preto by mu malo patriť miesto v strede, ale nepatrí. A teraz prichádza tá originalita. Callum je hlavnou postavou, ale Aaron má v príbehu veľmi dôležitú úlohu a tak sa zdá, akoby autorky písali príbeh z pohľadu „vedľajšej“ postavy – Calluma – aj keď je jasné, že niečo také sa nedá, pretože Callum je automaticky hlavnou postavou svojho príbehu. Len mi to tak prišlo. A zdá sa mi, že som sa už pekne zaplietla do vlastných myšlienok a tak vám neviem vysvetliť to, čo mám na mysli.

Pekný vstup do novej série. Len sa trochu obávam počtu ďalších kníh. Obe autorky sú zástankyňami kvantity, takže uvidíme, čo vznikne, keď pracujú na spoločnom projekte.

Recenzoval: Wanderer