Zdravý-nemocný?

Dostala sa mi do rúk kniha "Zomieram?!". Na prvý pohľad odstrašujúci názov, ale je to svojim spôsobom domáca "diagnostika" zdravia, či chorôb, s príslušnými odporúčaniami, navyše s nádychom humoru.

Christopher Rehbeck Kelly, M. D., M. S. (toľko titulov...) je presvedčený, že všetci ľudia by mali vedieť ako funguje ich telo, pracuje v New Yorku ako kardiológ. Spoluautor knihy "Zomieram?!" je Marc Sabin Eisenberg, M. D., F. A. C. C., docent medicíny v zdravotnom stredisku Kolumbijskej univerzity a tiež pracuje ako klinický kardiológ v New Yorku.

Toľko som považoval za nutné uviesť z autorských oficialít, aby bolo jasné, o aké kapacity z oblasti medicíny ide. Prvotné obavy z čítania som rýchlo prekonal a skúsil som aplikovať niektoré rady na moje známe "neduhy" (také, že niekedy ma bolí tu, inokedy zase inde a tak podobne...). Každá  kapitola, každý úd má svoju kapitolu s príslušnými bolesťami, končí odporúčaniami v zmysle - "Upokojte sa", "Navštívte lekára" alebo aj "Choďte na urgentný príjem (pohotovosť)".

Upokojil som sa... Z pochopiteľných dôvodov tu nemôžem opisovať, čo radí na rôzne bolesti, nie som oprávnený... Konečne, veď to ani nie je kniha na čítanie od A po Zet, ale akási malá encyklopédia zdravia a nezdravia, ktorú je dobré mať poruke "pre každý prípad". "Predčasné čítanie" by mohlo u slabšej povahy vyvolať nežiadúce príznaky podľa opisu. To riziko samozrejme platí aj pri laickom čítaní medicínskych rád na internete.

Tu sa až tak nemusíte obávať, opisy chorôb a bolestí sú v knihe podávané s patričnou dávkou humoru (povedal by som, že je to "anglický" a za istých okolností možno až "kanadský" humor). Humor, správne dávkovaný, je pozitívum aj pri tejto, veľmi laicky prístupnej téme chorôb. V takýchto vážnych veciach by sme čakali skôr vážnosť, ale zdá sa mi, že tá miera humoru nenaštrbila dôveryhodnosť knihy. Zárukou sú autori aj 9 odborných konzultantov, ktorý dohliadali na vecnosť a správnosť údajov.

Kniha má 8 častí, s kapitolami od hlavy až po päty, vrátane ženských i mužských špecialít. Podtitul "Príručka pre hypochondrov" patrí do sféry humoru a v registri na záver knihy hypochondriu nenájdete.

Pozorne si treba prečítať aj informácie na knižnej záložke, kde je varovanie, že internet, ktorý ponúka pestrú paletu informácií z oblasti zdravia a medicíny, môže byť aj zdrojom nebezpečných dezinformácií. V tejto knihe by teda malo byť všetko odborne a prakticky overené. Z hľadiska zdravia a lekárskeho aspektu, pochopiteľne nemôžem knihu hodnotiť, nie som lekár. Myslím si však, že je dobré mať túto knihu na poličke, hlavne pre triezve odporúčania v kapitolách uvádzjúcich príznaky chorôb.

Recenzoval: Jozef Javurek