Čtenářská recenze: Klaas T. Noordhuis - Zahrada od A do Z

Na úvod chci napsat, proč jsem si vybral Zahradu od A do Z k recenzi. Tuto knihu jsem si nekoupil, ale vyhrála ji má přítelkyně v internetové soutěži. Myslel jsem si, jaká je to nevděčná a nevyužitelná výhra, ale opak byl pravdou! Od první chvíle, co jsem v ní začal listovat, jsem zjištoval, jak moc jsem se mýlil, když jsem si myslel, že když jsem 15 let zahrádkář, tak mi tato kniha nemůže "dát" nic nového. Může - a to hodně.

Uvedu příklad:
Párkrát jsem si zakoupil keříky růží a ani jednou se mi nechytly. V knize jsem našel, jak správně postupovat při usazování růží do země. A ejhle! Růže se chytly a krásně kvetou.

První dvě kapitoly popisují a dávají praktické rady, jak  by se se zahradou mělo začínat. Jsou zde návrhy jejího rozvržení. Je zde třeba i zajímavý tip na bránu pro popínavé rostliny, rozmístění rostlin, které jsou vhodné do stínu a kterým spíše vyhovuje sluníčko, kam dát které stromky, jak udělat zahradní jezírko... vše, na co si při slovech "uděláme si zahradu" vzpomenete.

Třetí kapitola má název Udržování zahrady. Tato část je velmi přínosná pro ty, kteří chtějí mít na zahradě i něco jiného než-li jen trávník. Je zde například, jak správně provádět řez na stromkách a kdy vůbec řezat, jaká půda je na co vhodná. Také je tu výčet různého druhu zahradního nářadí.

Další kapitola popisuje různé druhy rostlin a jejich použití. Jsou zde  rostliny popínavé, jedovaté, kbelíkové, biblické a pro skalnatou zahradu.

Má nejoblíbenější  a nejčtenější kapitola je o růžích. Je tu o nich napsáno prakticky všechno. Od základních podmínek, výsadby, řezu až po různé druhy růží. Závěrem se píše o nemocech růží.

A takhle bych mohl pokračovat kapitolou po kapitole. Je to velice rozsáhlá a obsažná kniha. Také chci ještě upozornit na různé tipy v knize. V každé kapitole jsou odděleny černým rámečkem a jsou to vlastně takové dobré rady k danému tématu. Pro rychlé hledání je ke konci knihy rejstřík. Celá kniha je bohatě doprovázena krásnými barevnými fotkami a kde je potřeba, tak tam i nákresy.

Tuto knihu doporučuji všem zahrádkářům. Jak začínajícím, tak i dlouholetým. Myslím, že každý v ní nalezne odpovědi na většinu otázek kolem zahrady.

Autorem recenze je Marcel Chodera