Z rúk mysteriózneho Miniaturistu /Miniaturista - Jessie Burton/

Mali ste už niekedy pri bežnom večernom začítaní sa do knihy pocit, že ste práve našli svoju spriaznenú knižnú dušu? Stavím sa, že áno a určite mi dáte za pravdu, že takých momentov je skutočne len pár za život.

Pri obracaní prvotných strán moje prsty už aké-také čarovné vibrácie spracovali, ale keď sa potom nervami previezli do centra, mozog to spracoval inak.

Miniaturista často označovaný za skvelé čítanie pred spaním nemá s rozprávkami nič spoločné. Toto drobné dielo sa nachádza v krutom amsterdamskom prostredí sedemnásteho a hovorí o veľmi kontroverzných témach spoločnosti, kde sú témy ako homosexualita, rasová odlišnosť či žena ako hlava rodiny kvôli ich neprirodzenosti považované za zlé a zakázané.

Na takejto pôde sa ocitá mladá vidiečanka menom Petronella Oortmanová a priamo s vtáčou klietkou v ruke pred dverami bohatého kupca Johannesa Brandta. Keď podíde k dverám a odváži sa zaklopať, za dverami ju čaká nemilé prekvapenie – jej nastávajúci manžel nie je doma, riadenie preberá jeho rozhodná a chladná sestra a spoločnosť robí „takzvanej novej panej domu“ slúžka, ktorá sa nebojí vypustiť to, čo jej práve behá po mysli a obďaleč vždy postáva Oto –černošský tichý sluha.

„Zakaždým, keď Nella plánuje, že pôjde na Kalverstraat, Marin jej nájde nejakú robotu. Od dodávky bábik a miniatúry Peeba neprišlo nič ďalšie a Nella sa prichytí, že je netrpezlivá. Keď nadíde december a Johannes je preč už dva týždne, Nella vyhlási, že musí nakúpiť svojej rodine vianočné darčeky.“

Keď sa mladé dievča spýta na svojho nastávajúceho, dozvie sa, že bohatý obchodník je na cestách, a tak ju čaká prázdna posteľ. Je tomu tak i o deň, o dva a Nella zisťuje, že o pravej podstate manželstva môže len snívať. Johannes sa svoju prítomnosť rozhodne vynahradiť nezvyčajným svadobným darom – bohato zdobenou prázdnou vitrínou. Nelle sa čochvíľu zunuje prázdne miesto, ktoré skriňu čoraz viac napĺňa, a tak jedného dňa zablúdi do zoznamu služieb a vyhľadá tajuplného miniaturistu, aby jej veľkolepý dar vyzdobil svojimi zručnými rukami. Objedná si len zopár vecí, ktoré jej doma nedožičili a to kvôli tomu, aby podpichla manželovu sestru Marin. Onedlho však dostáva zásielky, ktoré po miniaturistovi vôbec nežiadala a náhodou sa hodia do vitríny. Čoskoro ale Petronella spozoruje, že postavičky detailne kopírujú život rodiny Brandtnovcov a dokonca i predpovedajú čo-to z budúcnosti.

Miniaturista bol už od vydania v mnoho smeroch označovaný za mysteriózny historický román popretkávaný hororovými scénami. V tomto prípade však vynikalo slovo historický. Keďže sa dielo nazýva práve podľa toho tajomného a šikovného remeselníka, myslela som si, že sa budem predierať scénami, počas ktorých mi naskočia zimomriavky a tajomstvo kúzelníka s drevom a typickej amsterdamskej bohatej rodiny budem odhaľovať po krôčikoch práve ja. Trocha z tohto odvaru tu síce bola, ale autorka si veľmi dávala pozor, kde kvapne z histórie a kde zo záhad. Finálna verzia bola založená z väčšiny práve na historickom žánri, ale i táto podoba mala svoje čaro bez mágie.

„,Toto prišlo pre teba,‘ Marin schádza po kuchynských schodoch. Nelle poskočí srdce, že prišlo niečo nové od miniaturistky, ale keď vidí písmo na prednej strane obálky, pocíti príval melanchólie ešte skôr, než otvorí list. Matkinou šľachovitou rukou napísané riadky pozývajú dcéru a zaťa, aby strávili pár sviatočných dní v Assendelfe.“

Kde som ocenila prepracované, tmavé a pochmúrne prostredie, ktoré desivú atmosféru často dopĺňalo a ktoré bolo vždy na mieste, na druhej strane ma zarmútili plytké postavynespracované dostatočne nato, aby sa s nimi čitateľ vedel pocitovo stotožniť. Pre niekoho plus, pre iného mínus, ale pre mňa sú sympatické postavy nutnosťou v deväťdesiatich percentách kníh.

Zvyčajne nemám v obľube hľadať v knihe len negatívne prvky, pretože veľkú rolu hrajú hlavne tie dobré body, ktoré v rade ostatných kníh vyčnievajú a prinútia vás siahnuť práve po tomto diele. Očariť ma vedel hlavne bohatý námet, ktorý bol stvorený na reálnych základoch, teda vitríne, ktorá kedysi skutočne patrila istej Nelle Oortmanovej z Amsterdamu. Príbeh sám o sebe je hlboko prepracovaný okrem pár hluchých miest. Dej obsahuje veľké zvraty a čitateľa vie skvelo uviesť do konkrétneho prostredia, v ktorom vynikalo práve cestovanie, nové objavy, hlboké náboženstvo a obchodníctvo. Pre niekoho obyčajný príbeh z minulosti, pre iného skvost knižnice. A u vás?

Recenzoval: Zuzana Ľudviková