Vždy niekto zapíska

Prečo práve svišť? Pretože, ako prvý zapískal a upozornil tak na podozrivé správanie sudcu. Pokúsil sa dokázať, že vysoko postavený úradník – zamestnanec štátu Florida -, prijíma vysoké úplatky a môže sa tak zapísať do amerických dejín súdnictva, ako najskorumpovanejší sudca vôbec. Jeho totožnosť je zatiaľ utajená. Začína sa hrať vysoká a veľmi nebezpečná hra, kde spoluhráči stoja proti sebe s vytasenými zbraňami a neštítia sa zabiť.

Ľudia očakávajú, že sudcovia budú čestní a spravodliví. Ich integrita a nestrannosť sú základom dobre fungujúceho systému. Lenže čo ak niektorý sudca obíde zákon alebo prijme úplatok?

V hre je veľa. Rada pre sudcovskú etiku dostala na stôl prípad, ktorý podal muž s falošnou identitou, pretože má strach. Ide o bývalého právnika s novým menom Greg Myers. Ten sa pod úradnú sťažnosť na sudcu podpíše a upíše tak svoj život nebezpečnému gangu, v ktorom konkrétny skorumpovaný sudca zohráva dôležitú rolu. Nič sa mu však nedá dokázať. Všetky peniaze prechádzajú cez daňové raje a jeho samotného chránia drsní chlapíci s bohatými zločineckými skúsenosťami.

Úrad sa však sťažnosti na sudcu musí venovať a preto začne vyšetrovanie. Dvaja najlepší vyšetrovatelia, ktorí nie sú policajti a nevlastnia zbrane, nemajú moc zatýkať, ale vedia rozvýriť vodu a prípadne sa obrátiť na FBI so žiadosťou o pomoc. Nie je jednoduché vypátrať pravdu, ide totiž o dlhoročný zločin, o ktorý nik neprejavoval záujem – tak dobre bol zosnovaný. Až do chvíle, kým sa na scéne neobjavili Lacy Stoltzová a Hugo Hatch z Úradu. Boli zastrašovaní a napadnutí, nemali žiadnu ochranu a naivne dúfali, že zákon je nad zločinom. Nie je. Nie vtedy, keď aj samotní funkcionári zákona patria na výplatnu listinu podplatených. Skorumpovaných. Toľko ľudí v tom celom kolose hrá nejakú úlohu, že dostať sa k samotnému jadru, nie je vôbec, ale vôbec jednoduché!

Kniha rozpovedá zaujímavý príbeh pôvodných obyvateľov Ameriky – Indiánov. Patrí im nejaké územie na území Spojených štátov dodnes. Majú postavené vlastné rezervácie, kde platia ich vlastné zákony. Stalo sa však, že ich tzv. bieli muži natoľko ovplyvnili vidinou peňazí, že si na svojich územiach nechali postaviť kasína, ktoré veľmi dobre vynášajú. Indiáni tak mohli povstať z chudoby – aspoň to bol sen náčelníka -, postaviť si školy, kliniky, cesty, platiť vlastným ľuďom mesačné dividendy. Opak sa stal. Peniaze síce pribúdali a  pribúdali aj budovy a cesty, strácali sa však úsmevy z tvárí obyvateľov, ktorí sa čoraz viac uzatvárali do seba a šťastní rozhodne neboli. Rozmohla sa nevraživosť, zášť, závisť, nepokoje a kriminalita. Mladí viac nemali motiváciu študovať a zakladať si rodiny. Napätie, ktoré sa rokmi hromadilo, len v jednom momente prasklo. Okrem toho sa bielym ľuďom nedalo veriť, ale tí mali moc a násilné zastrašovanie, čo spôsobovalo ešte väčší strach. Zároveň sa nechávali okrádať a tam začína spomínaný zločinecký gang. Niekoľko hláv sa dalo do kopy a zosnovali plán, ako zbohatnúť a bohatnúť do konca života.

Do prípadu vyšetrovania zločinu bolo zapletených len niekoľko jednotlivcov. Tí zosnovali vlastný plán, ktorý mal zločinecký gang odhaliť a potopiť ich zakladateľov a všetkých ostatných spolupracovníkov. Nepočítali však s tak silnou obranou. S takými hroznými zastrašovacími akciami. Nepočítali so zabitím jedného z nich. Nešťastná náhoda? Nehoda? Kdeže. Vražda. A tu sa všetci, ale naozaj všetci prerátali. Všetci urobili chyby, na ktoré nakoniec doplatili.

Výborný príbeh zo súdneho prostredia. Je v ňom všetko, čo taký príbeh vyžaduje: sudcovia, veľká porota, obžalovaní, obhajcovia, ale aj nevinní či čakatelia na trest smrti. Geniálne napísaný príbeh. Autor zbytočne nezaťažuje opismi, dialógmi či monológmi. Čitateľ má možnosť spoznať prípad zo všetkých strán a všetko do seba krásne zapadá. A záverečná poviedka Pozorovateľ (ktorá je súčasťou knihy) doplní ešte viac informácii.

Som nadšená, Grishama zbožňujem, je to pán autor svojho oboru. Milovníci tohto žánru, neváhajte! Nebudete ľutovať. Kniha prinesie pohľad na smutnú ľudskú vlastnosť – chamtivosť. Chamtivosť takého kalibru, že budete neveriacky pozerať na to, čo sú schopní takí ľudia podniknúť len kvôli tomu, aby mohli k svojim miliónom dolárov, pripísať ďalšie milióny. A tak stále dokola.

Sú takí ľudia šťastní? Nie, to nie je autorova otázka, tým sa nezaoberá. Ale priestor medzi riadkami tam je. Nehľadajme, milí priatelia, šťastie v hromadení peňazí. Tam šťastie nenájdeme. Peniaze používajme ako prostriedok na to, aby sme zažili krásne zážitky. Okamihy šťastia. A tie môžu byť kedykoľvek a kdekoľvek.

Recenzovala: Martina Javorková