Výnimočný sériový vrah

Napínavé do poslednej strany, do posledného písmena. Psychothriller s takým napínavým spádom, že nebudete dýchať. Pomsta je tá, ktorá jeho činy ženie vpred. Pomsta je tá, ktorá ho burcuje, aby zavŕšil svoj plán. Nejde mu ani tak o zabíjanie samotné, aj keď je na to vycvičený a v krvi mu koluje túžba po násilí. Zadosťučinenie, to je smer, ktorým sa vydal. Aby pomstil matku. Lovec králikov je neustúpčivo na love a nemieni prestať, kým nezabije všetkých, ktorí sa na tom zvrátenom čine zúčastnili.

Lars Kepler je pseudonymom spisovateľskej dvojice, manželov Alexandry (1966)  a Alexandra (1967) Ahndorilovcov. Alexander je autorom úspešných románov, Alexandra sa venuje literárnej kritike, spoločne sa venujú písaniu celosveto úspešných románov, doteraz sa predalo viac než 5 miliónov výtlačkov ich kníh. Majú tri dcéry a žijú v Štokholme. Dokonca sa režisér Lasse Hallström ujalfilmového spracovania knihy Hypnotizér (2012). | Foto: Martinus

Joona Linna je späť. Pamätáte si ho ešte? Nekompromisný  vyšetrovateľ, ktorý si poctivo odpykáva trest vo väzení za neuposlúchnutie nariadenie a za svojvoľný prístup pri predchádzajúcom vyšetrovaní. Taký, ale, Joona je. Má zvláštnu schopnosť čítať ľudí, a preto je taký úspešný pri odhaľovaní vrahov. V tomto prípade sa zdá, že nevie nijako pomôcť, keďže od neho dali ruky preč (takmer) všetci z vlastných kruhov. Politika, to je veľmi zložitá disciplína, ktorá mnohokrát veci len komplikuje. Niekedy síce sila potiahnutia nitiek na správnych miestach smeruje k udalostiam, ktoré sú, áno, prísne tajné, no môžu dopomôcť ku dolapeniu vraha.

Poviem to na rovinu. Nezaujal ma smer, ktorým začalo vyšetrovanie vraždy švédskeho ministra zahraničia smerovať. Teroristické útoky, teroristické skupiny, teroristi, temné podsvetie obchodovania s ľuďmi, prostitúcia. Keď sa však ukázalo, že nás veľmi rafinovane autori zmiatli a predostrili novú dejovú líniu, nemohla som prestať čítať.

Vraždy totiž neprestávali, úmrtia sa kopili a nik nebol schopný odhaliť vrahov vzorec. Sériový vrah, ktorý si svoje obete vyberá nejasným spôsobom. Teda nejasným len pre vyšetrovateľov. Lebo vzorec je vždy. Každé prečo, má svoje preto. Každé ako, má tiež svoje takto a z toho sa Vám miestami bude dvíhať žalúdok. Črevá visiace z brucha, plno krvi, prosíkanie o milosť, na záver pochopenie zo strany obete. Nastane u vraha mier? Dotiahne svoje činy do žiadaného ciela? Pomstí sa?

Zápletka má viacero vrstiev. Je nutné ututlať ministrovu vraždu a jeho sexistické pohnútky. Hroziaci škandál nedá švédskej polícii spávať. Opäť politika. Pribudajúce obete odhaľujú dokonalosť techniky vraždenia zvláštneho typu vraha, čo podsúva ďalšie a ďalšie otázky, na ktoré nie sú známe odpovede. Do celého prípadu je navyše akýmsi zvláštnym spôsobom zapletený slávny televízny kuchár Rex Müller, ktorý sa akurát začína zbližovať so svojim synom, s ktorým trávi pár týždňov. Tie sa pre nich nakoniec skončia bojom o holý život. V neposlednom rade vnútorné policajné nepokoje medzi oddeleniami, kedy Joona Linna snažiaci sa chytiť vraha stojí na jednej strane a Saga Bauerová (pamätáte si na očarujúco krásnu komisárku?) stojí na strane švédskej bezpečnostnej služby s utajeným prípadom, teda na náprotivnej strane. Tajne síce spolupracujú, aby tak dosiahli žiadaný výsledok. Popritom im, však, niekto neustále hádže pod nohy polená. Našťastie sa len tak ľahko nezľaknú a nemienia prestať, kým nechytia zodpovedného za ohavné činy.

Keplerovci po predchádzajúcom titule Ihrisko, so zvláštnym dejovým námetom bez Joona Linny, napísali opäť vynikajúci titul. Krvavý, surový, pomstychtivý, s námetom ohavného znásilnenia. Zvrhlé praktiky mužov ich občas stoja vlastný život.

Zaujímalo by ma, akým spôsobom manželia knihy píšu. Či sa dopĺňajú, pracujú spoločne, alebo si knihu delia na jednotlivé celky. Text je totiž ucelený, napísaný výbornou technikou, bez najmenšej známky, že autori sú dvaja. Pseudonym Lars Kepler priniesol manželom Ahndorilovcom úspech a slávu po celom svete. Ich knihy sa stali obľúbencami medzi milovníkmi krimi. Majú dar vynikajúco písať svoje thrillery. Nevynechala som jedinú knihu od nich. Odporúčam to aj Vám. Nebudete sklamaní. Ak ste ale trošku slabšej povahy, porozmýšľajte, či si ku čítaniu neprizvete spoločníka, aby ste sa veľmi nebáli. Enjoy!https://www.mojeknihy.com/wp-content/plugins/wp-emoji-one/icons/1F60B.png

Podišiel k nej, chytil ju za bradu, pevne jej ju stisol a napľul jej do tváre.

“Čo to robíš?” hlesla s pocitom nevoľnosti.

Odrazu sa jej podlomili nohy a tvrdo dosadla na dlážku, až si zahryzla do jazyka. Zošuchla sa nabok a ústa sa jej naplnili krvou. Pozorovala, ako si muž stojaci nad ňou rozopína menčestrové nohavice.

Sofia nemala sily odplaziť sa. S lícom na podlahe sledovala mŕtvu muchu v chuchvalci prachu pod posteľou. Srdce jej tĺklo tak silno, až jej dunelo v ušiach. Pochopila, že akýmsi spôsobom ju nadrogoval.

“Nerob to,” hlesla a potom zatvorila oči.

Skôr než Sofia stratila vedomie, uvedomila si, že ju zrejme zabije a toto sú posledné okamihy jej života.

Recenzovala: Martina Javorková