Vo dvojici nie je len kniha o láske, ale aj o živote a rodine

Čítali ste novinku Vo dvojici? Počas celého čítania som premýšľala, čo nám chce autor odkázať. Dokonalý príbeh o živote. Komu knihu odporúčam?

Nicholas Sparks je pre mňa pán spisovateľ. Jeho meno je už istým označením kvality. Viete, ako sú Michelinove hviezdy v gastronómii a službách. Tak to je Sparks v knižnom svete. Ako vášnivá čitateľka romantickej literatúry viem, že jeho knihy ma nikdy nesklamú. Tentokrát som dostala ponuku prečítať si jeho novinku Vo dvojici. Myslíte si, že som odolala? Zhltla som ju jedným dychom.

Tridsaťdvaročný Russell Green má všetko: nádhernú manželku, rozkošnú šesťročnú dcérku, úspešnú kariéru v reklamnej agentúre aj veľký dom v Charlotte. Žije svoj sen a manželstvo s očarujúcou Vivian pokladá priam za dokonalé. Ale pod slnečným povrchom sa začínajú objavovať trhliny a zdesený Russ zistí, že sa mu všetky oblasti života, ktoré považoval za samozrejmé, rozpadajú na kúsky. V priebehu niekoľkých mesiacov príde o prácu aj o manželku a musí sa sám postarať o malú London. Russ zápasí s novou realitou plnou nepochopiteľného zmätku a usiluje sa ju zvládnuť. Vrhá sa do divokej existencie osamelého rodiča a vydáva sa na cestu, ktorej sa kedysi obával, no práve tá mu nakoniec prináša uspokojenie. Pritom však preverí jeho schopnosti spôsobom, ktorý leží ďaleko za hranicou Russových predstáv.
Bestsellerový autor Nicholas Sparks prichádza tentoraz s emocionálne silným príbehom bezpodmienečnej lásky, jej výziev, rizík, ale predovšetkým odmien.

Nicholas Sparks je ideálnym mužom pre každú z nás

Nicholas Charles Sparks je americký spisovateľ, autor mnohých celosvetovo úspešných románov. Je jedným z najpredávanejších a najbohatších spisovateľov na svete. Doposiaľ sa predalo vyše osemdesiat miliónov výtlačkov jeho kníh. Podľa ôsmich z nich – Bezpečný prístav, Šťastlivec, Posledná pieseň, Milý John, Noci v Rodanthe, Zápisník jednej lásky, Nezabudnuteľná cesta a Správa vo fľaši – nakrútili úspešné filmy.

Vo dvojici od Nicholasa Sparksa. Zdroj: Jaji bloguje

V knihe Vo dvojici som vždy hádala, čo bude nasledovať

Toto nebol prvý príbeh, ktorý som od Sparksa čítala. Bola som zvyknutá na tenšie, menej stranové, knihy. Povedala som si, čo je všetko sa nachádza v tomto kúsku? Moja zvedavosť podnecovala túžbu čítať viac a viac.

Dej je písaný z pohľadu hlavnej postavy, Russella, ktorý nám najprv porozpráva všetko o jeho minulosti. Dlhými, zato zaujímavými opismi života si prejsť musíme, aby sme lepšie porozumeli tomu, čomu čelí dnes. Najprv mi napadlo, že to zaujímavé nebude, pretože ak nie je dialóg, nie je ani tá správna gradácia deja, ale autor si ma úplne získal. Začala som si vytvárať vzťah k postavám, pozitívny aj negatívny. Cítila som, že v mojej mysli všetko ožíva a naberá reálny rozmer.

Russell sa oženil s Vivian, narodila sa im malá London. Ich život smeroval k dokonalej rodinnej idylke. Vivian, krásna, inteligentná, rodinne založená žena zostala s ich dcérou doma a vzdala sa svojho zamestnania, len aby London „nevychovávali“ cudzí ľudia. Russell bol šťastný, doma bolo vždy upratané, navarené, svoju ženu miloval a hoci bolo pre neho nesmierne náročné finančne zabezpečiť svoje dievčatá, snažil sa ako najviac vedel. Verte, robil tiež mnoho chýb. Ako každý iný človek. Jeho charakter nebol vykreslený v najdokonalejšej rovine.

S Vivian sa začal postupne odsudzovať a viete, ako to už potom býva zvykom. On nič necítil a ďalej sa snažil, aby ona aj London mali všetko, čo potrebujú pre život na úrovni. Začal podnikať a všetko bolo zrazu ťažšie, než kedykoľvek predtým. Do toho sa zamotalo aj stretnutie so starou láskou a rodinné strasti.

Priatelia, tento príbeh bol tak reálny. Ani by som sa nečudovala, keby námet prevzal zo svojho okolia, pretože ja som Sparksovi uverila úplne všetko.

Podľa obálky som očakávala, že Vo dvojici bude práve význam opisovať jeho život s dcérou. Nechcem prezrádzať nič navyše, možno vy budete mať iný názor, než ja. Keď sa tak na to pozerám s odstupom času som sa veľmi a hlboko mýlila (podľa mňa. Čo si myslíte vy?).

Mojou najobľúbenejšou postavou bola pre tento krát Emily. Stará láska z dávnych čias, ktorá po rozchode s Russellom využila životné možnosti naplno.  A hoci nevyšlo všetko podľa jej vlastných predstáv, nevzdala sa. Nezatrpkla a napredovala po ceste za svojimi snami. Myslím, že by sme si z nej mali vziať príklad viacerí, pretože ona na prvé miesto dala hodnoty ako rodina, zdravie, láska, úcta. Povedala by som, že Emily bola úplným opakom Vivian, aj keď ona sa tiež snažila byť oba šťastná. Niektorí ľudia spolu proste byť nemajú, nie je im to súdené.

Kniha bola pre mňa plná prekvapení. Prečítala som ju za dva dni, čo na vyše 500 strán je veľmi dobrá časová bilancia. Páčilo sa mi, že ma autor vtiahol hneď do deja. Povedal mi všetko potrebné a pracoval s mojimi emóciami. Ako vedel, že si jeho príbeh tak zamilujem?

Menila by som niečo na knihe? Asi ten koniec. Priznávam, že bol veľmi poučný pre postavy, ale aj pre mňa, ale chcela by som, aby sa všetko skončilo inak. Ale tak to nie je ani v reálnom živote, však?

Komu knihu odporúčam?

Čím viac čítam Sparksove knihy, tým viac zastávam názor, že nepíše len o láske. Píše hlavne o živote a o ľudských osudoch. Nestretávam sa u neho len so šťastnými koncami, ale reálnymi. Aj preto mu verím každú vetu či slovo.

Vo dvojici nemusia nutne čítať iba ženy. Myslím si, že aj muži by si prišli na svoje. Kniha by im mohla byť bližšia najmä pre rozprávača príbehu, Russella. Jeho podanie príbehu je pútavé a poučné. Russell vám otvorí oči a ukáže, že nie je všetko ružové a pozitívne.

Očakávate od kníh, ktoré si vyberáte niečo viac? Aj ja. Ak chcete mať doma v knižničke niečo výnimočné, Nicholas Sparks je podľa mňa čerešnička na torte zahraničnej literatúry. Nech by ste si vybrali akúkoľvek knihu, zamilujete si ju. Vo dvojici je pre mňa však niečím viac, než len jeho kniha. Myslím, že je to druhá najobľúbenejšia kniha. Hneď po Zápisníku jednej lásky. Dojala ma, prekvapila, poučila a utvrdila v tom, že zdravie, rodina a láska sú na vrchu môjho hodnotového rebríčka. Nicholas, ďakujem.

Recenzovala: Janka Paveleková