Veronika sa rozhodla zomrieť

„Boh pozná minulosť, prítomnosť aj budúcnosť. V tom prípade ma poslal na tento svet s plným vedomím, že sa napokon zabijem a môj čin ho neprekvapí.“

Žijeme v neustálom strachu. Našim nepriateľom sa stáva verejná mienka ostatných. Podriaďujeme sa spoločnosti z prostého dôvodu. Nevyniknúť! Bojíme sa zmeny a vyhovuje nám prítomnosť, ktorú sme si vybudovali. No môže sa stať, že sa náš život začne uberať Veronikinou cestou. Žila tak, ako chceli rodičia, vzala si len toľko, koľko bolo nutné a nedala viac, ako bolo potrebné. Veronika v tomto príbehu zosobňuje väčšinu dnešných ľudí žijúcich len preto, aby bol šťastný niekto iný. Ľudí, ktorí žijú bez ohľadu na svoje vlastné túžby, zo strachu, že budú odsúdení s podtitulom „blázon“.

Veronika už ďalej nezvládla stereotyp, ktorý si zvykla nazývať život. Stereotyp, ktorý si vyvolila ona sama a ktorý ju priviedol až na koniec. Veronika sa rozhodla zomrieť.

Ako to už býva, v poslednej chvíli ju však zachránili. Niekto si možno povie: „príbeh so šťastným koncom, klišé“. No musím oponovať. Coelho Veronikiným pokusom o samovraždu len začína rozvíjať myšlienku svojho príbehu, posolstvo, ktoré chce šíriť ďalej.

Veronika sa prebúdza v psychiatrickej liečebni (Villet), kde stretáva množstvo bláznov. Dozvedá sa, že jej ostáva len týždeň života.

„Nechcete vedieť, v akom ste stave?“
„Ja to viem,- odvetila Veronika. – Nie je taký, aký vidíte na mojom tele, deje sa to v mojej duši.“

Napriek tomu, že Veronika dostala druhú šancu, trpí svojím vlastným životom a naďalej je pevne rozhodnutá dokončiť, čo začala. Za ten krátky čas má však možnosť premýšľať, prečo znenávidela svoj život a prečo už nenašla v sebe ani kúsok chcenia. Spoznáva Zedku, Mari a schyzofrenika Eduarda. Zvláštnosťou tejto knihy je, že príbeh Eduarda, ktorý sa vyvíja súčasne s Veronikiným, je autobiografická spomienka Coelha na jeho pobyt v psychiatrickej liečebni.

Eduarda si Veronika obľúbi a on jej zmení postoj k životu. A to len tým, že je, počúva jej hru na klavíri a je jej za ňu vďačný. Veronika chápe, že je neskoro. Ostáva jej len týždeň. Ako tento týždeň prežije? Coelho tu svojsky dáva do porovnania svet bláznov a svet „normálnych“. Kto je však v dnešnom svete ten normálny? Možno to zistíte po prečítaní tejto knihy. Každý z nás sa pri snahe byť výnimočný stretne s označením blázon. Ak nebudeme žiť podľa seba, tak sa možno aj z nás stanú kópie hlavnej hrdinky tejto knihy.  Keď si to však uvedomíme, môže byť neskoro.

Je ťažké byť iný, odlišný od ostatných, byť čímsi zaujímavý, keď jedinečnosť je dnes chápaná ako bláznovstvo. Bol bláznom Eduard? Veronika? Alebo sme blázni my? Prostredníctvom tejto knihy možno nájdete odpoveď.

„Medzi normálnosťou a bláznovstvom, existuje prechodný stav: nazýva sa „byť inakší“. A ľudia sa čoraz väčšmi boja byť inakší.“

Recenzoval: Viktória Maxinová