V jednoduchosti je sila

Na novú knihu Khaleda Hosseiniho sme si museli počkať poriadne dlho. Autor, ktorý sa preslávil románom Majster šarkanov, svoje nezastupiteľné miesto na literárnom poli potvrdil ďalšími dvoma titulmi - Tisíc žiarivých sĺnk a Hory odpovedali ozvenou.

Každý z nich prináša silný príbeh, pri ktorom je ťažké udržať si odstup od zobrazených udalostí. Pôsobia o to intenzívnejšie, že väčšinou vychádzajú zo skutočných situácií, aké píše len sám život. A ten dokáže byť pekne krutý. Dej Hosseinových kníh reflektuje ťažké pomery na Blízkom  a Strednom východe, od osudov obyčajných ľudí cez mocných funkcionárov až po nebezpečných teroristov. Ponúka mozaiku, ktorá vás neopantá krásou, ale desivou úprimnosťou o svete ďaleko za hranicami našej predstavivosti. Našťastie...

"Škoda, že si nepamätáš Homs tak ako ja, Marwan. Životom kypiace Staré Mesto s mešitou pre nás moslimov, s kostolom pre kresťanských blížnych a súkom - veľkým trhoviskom pre všetkých - s horlivým zjednávaním cien plodín a jedál, zlatých príveskov či šiat pre nevesty. Ľutujem, že si nepamätáš rušné ulice, vôňu smažených mäsových guliek, večerné prechádzky s mamou a so mnou, námestie s hodinovou vežou."

Morskú modlitbu budete mať prečítanú za niekoľko minút, jej posolstvo však prežije určite o niečo dlhšie. Názov nezavádza, ide o krátky príhovor, chápaný ako odkaz otca synovi a spočívajúci v pripomenutí dôležitých hodnôt. Iste sa nájdu čitatelia, ktorí budú sklamaní minimalistickým rozsahom, ale mne neprekážal. Aj z tých pár riadkov totiž jasne cítiť Hosseinov rukopis. Ukazuje, že nepotrebuje stovky strán, aby sprístupnil miliónom ľudí náhľad do osudov tých na okraji spoločnosti. Citlivejšie duše zasiahne situácia vojnou zmietanej oblasti vyrozprávaná z pohľadu bežného človeka, iných azda zaujmú ilustrácie tvoriace jadro knihy. Ich autorom je Dan Williams, ktorého tvorbu som si hneď po dočítaní vyhľadal na internete. Musím uznať, že jeho spojenie s Khaledom Hosseinim sa ukázalo ako kľúčove pre lepší celkový dojem z ich spoločnej knihy. Pohráva sa s farbami, kompozíciou a objektmi a podnecuje v čitateľovi obrazotvornosť údernejšie než akékoľvek slová.

"Vieš, že sa kráter po bombe dá zmeniť na plaveckú jamu. A rozoznávaš zranenia: lepšia je tmavá krv ako jasnočervená. Naučil si sa, že mamy a sestry i spolužiakov môžeš nájsť v úzkych úkrytoch medzi betónom, tehlami, odhalenými trámami a slnko tvorí na ich pokožke svetelné škvrny, ktoré žiaria z prítmia."

Z otcových slov zaznieva nielen ľútosť nad stratou istoty, bezpečia a domova, ale aj nádej, ktorú sa synovi snaží vštepiť. Podprahovo však vnímate, že sám o ňu dávno prišiel a len sa snaží udržať u dieťaťa lepší pocit. Vie, že na opačnej strane mora nie sú vítaní, ale nemajú na výber. Najviac sa tiež obáva toho, že si svoje nešťastie nesú so sebou. Aká budúcnosť ich teda čaká? Morská modlitba je možno slabou náhradou za roky čakania na ďalšie autorovo dielo, ale aspoň trochu zmierni prázdno jeho absencie. V mojej knižnici bude mať čestné miesto spolu s ostatnými knihami Khaleda Hosseiniho, už len pre jej vizuálne spracovanie. Okrem toho dúfam, že tento talentovaný Kábulčan už pracuje na o niečo rozsiahlejšom diele, pretože literatúra v jeho podaní má stále veľký vplyv.