Čtenářská recenze: Arthur Hailey - Účinný lék

Knihu od Arthura Hailey jsem si vybrala u mého taťky v jeho knihovně, když jsem neměla co číst. Zaujal mě jednak název knihy a hlavně anotace na obálce. Navíc jsem od Arthura Haileyho četla více knih a všechny, asi až na jednu, se mi velmi líbily. Proto jsem po ní sáhla a byla jsem mile překvapena. Přišla mi nejlepší ze všech jeho knih. Je velmi napínavá, zajímavá a velmi realistická.

Kniha vypráví o mladé dívce Celii, která začíná u jedné farmaceutické firmy jako běžný reprezentant a postupně se vyšplhá po žebříčku firmy až do jejího čela na místo prezidentky. Na této strastiplné a náročné cestě se seznámí i se svým budoucím manželem doktorem Andrewem Jordanem. Její cesta na vrchol je náročná i z toho důvodu, že je žena a muži ve velkých nadnárodních podnicích neradi vidí ženské pohlaví ve svém vedení. I přesto se jí to povede a stane se prezidentkou velké farmaceutické firmy. Kniha vypráví o náročnosti tohoto oboru, jak o schvalování nových léků, tak o vedených výzkumech a testech.

Knížka je velmi zajímavá i tím, že vám dovolí nahlédnout pod povrch farmaceutických společností a vy zjistíte, že i když obchodují s lidským zdravím, pro většinu těchto firem jsou na prvním místě výdělky a člověk a jeho potřeby až na tom druhém. Rozhodně mě knížka přinutila se zamyslet, kolik si toho mohl Arthur Hailey vymyslet a kolik z toho,co napsal je pravda i v našem reálném světě.

Do teď si pamatuji jednu scénu z této knížky, na kterou si vzpomenu vždycky když jdu nakoupit do lékárny nějaké běžné léky, jako sirupy a paraleny. Celie se snaží vymyslet reklamu na sirup pro děti proti kašli a její manžel, poté co mu donese tajně vzorek na posouzení jí řekne, že lék moc nepomůže, ale také neuškodí. A že je hlavně pro matky a pro jejich pocit, že svému dítěti dávají to nejlepší. Nutí mě to k zamyšlení kolik takových výrobků je i v našich lékárnách. Kolik jich opravdu pomáhá a kolik je jen nepatrně pozměněný jiný lék, kterému se udělá dobrá reklama a vydělá spoustu peněz.

Mám dvě malé děti a když jsem byla těhotná, také jsem si vzpomněla na tuto knihu. Farmaceutická firma vyrobí lék proti nevolnostem v těhotenství. Ovšem poté se těm ženám narodí postižené děti. I kdyby mi bylo sebevíc zle, rozhodně bych si na základě této kapitoly nevzala žádný lék. I kdyby mi ho vychvalovali do nebes.

Tady vidíte, jak hodně na mně tato kniha zapůsobila a že i když jsem ji četla před několika lety, pořád si z ní pamatuji celé části. Farmaceutický svět je velmi zvláštní svět sám pro sebe. Arthur Hailey napsal poutavou a místy i dost napínavou knížku, která se velmi dobře čte a také vás trošku donutí zamyslet se nad tím, jak moc se tato  knížka promítá do našeho reálného světa.

Tuto knihu bych vám všem doporučila jako výborný tip na dárek snad pro každého. Myslím, že je psaná tak, že se bude líbit všem. A nejenom tato kniha. Arthur Hailey napsal více knih a  některé byly i zfilmované – Letiště. Všechny jeho knihy stojí za to, aby měly čestné místo ve vaší knihovně.

Autorkou recenze je Eva Frouzová