Ty si múdry ako sova

Pri pánovi Bjorkovi som narazila viac, než som si bola kedy vedomá. Knihou Sova ma presvedčil, že je presne tým spisovateľom, ktorý robí vo svojich knihách všetky tie ťahy, ktoré naozaj nemusím. A ktoré mi ani pri najmenšom neprídu ako prvky v napínavom thrilleri.

Skrátka sa jedná o knihu, v ktorej hlavné postavy, Munch a Krügerová vyšetrujú, vraj rituálnu, vraždu dievčaťa. Všetko nasvedčuje práve tomu, že sa jednalo o niečo prinajmenšom satanistické, nakoľko na mieste činu sa nájdu sviečky rozostavané do tvaru pentagramu a dievča má v ústach kvet.
A od tejto chvíle sa celý román uberá, pre mňa nie práve príjemným štýlom.
Vlastne, už od prvej strany je jasné, že tu o napínavý a akciou nabitý thriller nepôjde. Autor sa viac zaoberá osobným životom obidvoch protagonistov, neskôr aj minulosťou vraha, no ak je zo 400 strán románu skoro dobrá polovica (a možno aj viac) len čistá plytko-psychologická sonda do života hrdinov s patologickými problémami, nikto nemôže povedať, že toto je akčné a mrazivé krimi.

Ďaľšia vec, ktorá neviem, či je práve správnym krokom, je nadväzovanie na predchádzajúcu knihu Cestujem sama. Nakoľko som túto knihu nečítala, strácala som sa v tom, čo chcel autor naznačiť a čo naznačoval, v niektorých momentoch doslova odkazoval na deje v predchádzajúcej knihe a preto, aj pre ostatných, ktorí jednotku nečítali, bude občas dej naozaj nezrozumiteľný.

Vytkla by som aj samotné stvárnenie postáv a ich priateľstvo. Ona mladá, "hlava" tohto zoskupenie, on starší, v podstate len na to, aby nejak doplnil tento pár o tú staršiu a skúsenejšiu zložku. Zároveň som počas celej knihy nepocítila ani nejmenší náznak, prečo sú títo dvaja priatelia, prečo by vôbec boli priatelia, prečo sa spolu nerozprávajú ako priatelia a všetky ich dialógy tak nejak nedávajú význam a častokrát vyšumia do prázdna.

Takže som zase raz narazila na knihu, pri ktorej mi neskutočne vadí jej označenie. A ktorá ma nezaujala tak veľmi ako ostatných. Záporák mi prišiel nezaujímavý a predvíateľný, napätie som v knihe nenašla a rovnako aj postavy neboli nikterak svetoborne štylizované.Ale treba vždy hľadať aj pozitíva a tak teda :

Kniha je písaná ľahkým štýlom. Zamýšľať sa veľmi nebudete musieť a teda vám príbeh utečie naozaj rýchlo. Ako taký je teda napísaný relatívne dobre, s ľahkými vetnými konštrukciami a jednoduchým výberom slov.
Plusom je aj dĺžka kapitol. Tá je v tejto knihe zúžená na asi 4 strany pre jednu, takže v podstate tu môžete veľmi ľahko uplatňovať štýl - ešte jednu kapitolu a idem...
A samozrejme nesmiem zabudnúť na krásnu obálku. Tá je naozaj veľmi pekná, až doslova "vymakaná" a kniha aj  na svojom chrbte obsahuje motív prechodu sovy-človeka.

Knihu S. Bjorka teda hodnotím z polovice subjektívne - z pola objektívne.
 Preto je záver taký aký je : Kniha Sova by pre mňa bola jednoznačne lepšia a lepšie hodnotená kniha, ak by nebola označená ako krimi/thriller/psycho, ale psychologický alebo spoločenský román s detektívnou zápletkou. Nakoľko sám autor knihu označoval ako mrazivú, uverila som a vďaka zaujímavej anotácii som sa nechala zlákať. Výsledok nebol úplným sklamaním, no nepriniesol to, čo som čakala. Teda údiv, zvláštny pocit po prečítaní a hlavne akciu.
Kniha teda svojim dejom určite neprekvapí skúsených čitateľov v žánri krimi-thrilleru, no myslím, že po celkovom zvážení dobre padne a zaujme hlavne čitateľov, ktorí majú radi pomalšie rozbiehajúce sa detektivky, v ktorých sa dej viac zameriava na samotného detektíva a jeho života rodinu a knihy,pri ktorých sa nebudú triasť strachom, ale len sem-tam ostanú jemne zaskočení a užijú si skôr "psychologičný" a príbehový náboj celej knihy

Recenzovala: Aneta Zacharová