Tretí hlas

Akým spôsobom sa môže spájať vražda slepej pornoherečky z Marseille a obesený slušný muž, otec dospievajúcej dcéry zo Štokholmu? Nuž, to sa nedozviete, ak si neprečítate ďalší švédsky krimi bonbónik.

Tretí hlas je už v poradí druhá kniha manželov Börjlindovcov, okrem iného aj populárnych scenáristov. Ide o voľné pokračovanie predchádzajúceho románu Skočný príliv, čiže čarovné slovíčko „voľné“ aj v tomto prípade zaručuje pohodlné čítanie bez nechápavého krútenia hlavou v prípade, že ste si prvý bestseller predtým neprečítali. Ale keďže ide predsa len o pokračovanie, stretneme sa opäť so sympatickými vyšetrovateľmi Tomom Stiltonom a Oliviou Rönningovou.

Nečakajte žiadne literárne experimenty, dvojica autorov ide na veci priamo a presne tak, ako to pri týchto knihách máme radi – hlavne nech sa to číta ľahko, dobre a hltavo.

Keďže švédski autori kriminálok už pomerne dlho a úspešne expandujú sem k nám dole, aj Tretí hlas vyšiel v Edícii svetový bestseller, čo nám už dosť napovedá o štýle písania. Nečakajte žiadne literárne experimenty, dvojica autorov ide na veci priamo a presne tak, ako to pri týchto knihách máme radi – hlavne nech sa to číta ľahko, dobre a hltavo. A predsa je tento krimi román trochu odlišný. Áno, nájdeme tu zamotanú vraždu, jednu, dve, tri, ale do vyrovnanej pozície sa dostávajú aj hlavné postavy, ich životy, vzťahy a problémy. Deju to neškodí, len ho robí originálnym a ozvláštneným. Nebudete sa nudiť, naopak, s postavami sa ľahko zžijete a budete sa o ne zaujímať čoraz viac.

O čom to je?

Keď nájdu obeseného muža vo vlastnom dome, každý si myslí, že ide o typický príklad samovraždy. Čo je však horšie, tento muž bol vdovec, mal dcéru v pubertálnom veku, a tak sa s citlivej Sandry stala zrazu sirota. V inej časti Európy zas nájdu rozštvrtenú pornoherečku. Na prvý pohľad nesúvisiace prípady majú predsa čosi spoločné a nie je to len osobná zaangažovanosť hlavných postáv do obidvoch vyšetrovaní. Od začiatku až do konca vám nebude nič jasné, a tak je to dobre. Žiadne predčasné „tušáky“ nečakajte, i keď tesne pred vyvrcholením možno čosi šípiť budete. Prečo by sa otec, na ktorom je bytostne závislé mladé dievča, zabíjal? A prečo sa niekto bude zaoberať smrťou zdrogovanej pornoherečky na druhom konci kontinentu?

Prečo by sa otec, na ktorom je bytostne závislé mladé dievča, zabíjal? A prečo sa niekto bude zaoberať smrťou zdrogovanej pornoherečky na druhom konci kontinentu?

„,Čo chceš urobiť?´
,A čo by si urobil ty?´
,V tvojej situácii?´
,Áno.´
,To čo ty.´
Abbas vedel, že je to tak. Stilton by postupoval rovnako. Urobil by všetko, aby dostal toho, kto rozštvrtil Samiru.“

Na tejto kriminálke som najviac ocenila tú inakosť. Keďže už vznikla asi miliarda (plus mínus dve-tri) rôznych krimi kníh, je vždy rizikom, či sa nebudete nudiť, alebo mať pocit, že niečo podobné ste už predsa čítali. A v tomto prípade sa dá na Švédov či Fínov spoľahnúť. Možno je to tou temnou atmosférou za polárnym kruhom, ale severské krimi má svoju kvalitu. Tretí hlas je trocha iný, možno nie je až taký napínavý ako trebárs Uspávač, ale na prvotriednom čitateľskom zážitku to neuberá. Až do konca príbehu som nemala ani šajnu, prečo sa román volá práve tak, ako sa volá, ale keď sa všetko napokon rozuzlilo, musela som uznať, že titul bol vybraný skvele.

Tretí hlas je trocha iný, možno nie je až taký napínavý ako trebárs Uspávač, ale na prvotriednom čitateľskom zážitku to neuberá.

Iste, nejakému tomu klišé sa autori nevyhli ani tu – nádherné Olivie, ktoré svojím výzorom odzbroja každého chlapa či vyšetrovatelia Tomovia s pochmúrnym životným osudom sa sem-tam musia objaviť v takomto type literatúry. V konečnom dôsledku však Börjlindovcom tlieskam a čítanie Tretieho hlasu považujem za efektívne využitie voľného času. Ak ste teda milovníkmi kriminálok a špeciálne tých severských, tejto knihe by ste sa nemali vyhnúť a smelo ju zaradiť do svojej knižnice.

„Olivia stála pritlačená k stene pracovne. Srdce jej splašene tĺklo. Pred minútou s hrôzou skonštatovala, že batéria mobilu sa takmer vybila. Onedlho zhasne a ona zostane zatvorená v tme, v pracovni jedného z najbohatších finančníkov Švédska.
Ako v klepci.“

Recenzoval: Martina Hatňanková