Čtenářská recenze: Tos přehnal, miláčku...

Na knize mě zaujal už sám název, protože je vtipný a sám o sobě vzbuzuje i zvědavost.

Hned druhý pohled mě převědčil  o tom, že si knihu koupím. Jména jako Michal Viewegh, Irena Obermannová, Věra Nosková, Ladislav Pecháček, Eva Hauserová, Jaroslav RudišPavel Brycz, Markéta Mališová a Zdeněk Jizera Vonásek jsou pro mě zárukou a synonymem dobrého čtení.

Nejvíce mě z celé knihy zaujala hned první povídka, i když musím přiznat, že začátek knihy je poněkud netypický. Hned v první větě povídky , je totiž napsáno,  že hlavní hrdince zemřel manžel.

Měla jsem trochu obavy, aby kniha nebyla nějakým způsobem depresivně laděná, ale opak byl pravdou. Povídka velmi lidsky a pravdivě popisuje, jak se cítí člověk, kterému zemře dlouhodobý životní partner.

Michal Viewegh s lehkostí sobě vlastní dokázal popsat, jak se hlavní hrdinka Kristýna smiřuje se smrtí svého partnera. V určitých chvílích dokonce cítí jakousi radost z toho, že se nemusí nikomu přizpůsobit, přemýšlí nad tím, jestli se jako vdova nemá lépe, nakonec ale zjišťuje, že po dlouhém soužití jí chybí i to, co na manželovi dříve neměla ráda a žije dál jako by žila s ním. Povídka přitom vůbec nepůsobí morbidně, ani depresivně, jen velmi lidsky popisuje reálné pocity ženy, která je najednou bez partnera.

Povídka Ireny Obermannové líčí strhující lásku dívky a malíře, kterou poznamená a následně zničí potrat. V této povídce čtenář cítí obrovské dilema a tíhu rozhodnutí, které následně ovlivní vztah aktérů povídky. Je to povídka,  u které čtenář musí přemýšlet a zároveň ho při jejím čtení mrazí při představě definitivnosti některých životních rozhodnutí.

V povídce  Jaroslava Rudiše je nastíněný příběh Čecha a Španělské dívky, kteří se znali v době studií, v té době si byli velmi blízcí, pomáhali si, svěřovali se jeden druhému s trampotami v lásce i osobním životě - dívčini rodiče pocházejí z rodin, které se nenávidí. Společně si ale pomáhají studia v berlíně vydržet. Když se setkají po dlouhé době, cítí , že jsou si sice blízcí, ale neumí si to už říct.

Nebudu popisovat obsah všech povídek, pak by její čtení naprosto pozbylo cenu. Tahle knížka prostě stojí za to číst. Je Lidská i jemná, humorná i truchlivá, každý si v ní najde tu svoji oblíbenou. Všem její přečtení doporučuji.

Autorka recenze: Jana Morávková