Tatry naše

Možno, že už mám najlepšie turistické roky za sebou, ale mám plno fotografických turistických spomienok na externých HD. S veľkým očakávaním som preto bral do rúk malú knihu s jednoduchým a výstižným názvom "TATRY".

TATRY od Jána Laciku ma príjemne oslovili už aj fotografiou na obálke. Príťažlivá farebnosť a vysoká kvalita tlače sú v takýchto publikáciách skoro samozrejmosťou, ale v záberoch z vysokých hôr je to neobyčajne príťažlivé. V knihe je pomerne málo textu, ale aj to je jej prednosťou. Popis tatranských sídiel, jednotlivých vrcholov je síce stručný, ale má aj praktickú turistickú informačnú hodnotu.

Kto Tatry aspoň trochu pozná, nájde v knihe svoje obľúbené miesta a kto ešte nie, dostane ich v nádhernom podaní a v zhustenej forme aj popis niektorých trás s turistickou i vysokohorskou náročnosťou. Spolu s obrazmi Vysokých Tatier je tu aj niekoľko pohľadov na Nízke Tatry a na krajinu v okolí Tatier.

Tieto Tatry ma podnietili vrátiť sa k vydaniam starších "reprezentačných" kníh o Tatrách. V tejto súvislosti som musel konštatovať, že technický vývoj v oblasti tlače urobil veľké pokroky. Nechcem porovnávať súčasnosť s tým, čo bolo kedysi, v technike tlače je pokrok pochopiteľný, ale dajú sa pozorovať aj obsahové rozdiely a rôzny autorský prístup.

Kedysi boli reprezentačné obrazové publikácie vhodným darom a spôsobom prejavenia vďaky v priateľských, či rodinných  vzťahoch. Taká kniha sa obvykle po prvom prehliadnutí založila do knižnice na významné miesto na poličke s podobnými skvostami. Tiež máme takých niekoľko. Ku knihám o Tatrách som sa až teraz, na podnet Lacikovej knihy Tatry, vrátil.

Našou najstaršou  knihou sú "Vysoké Tatry" od Miroslava Kukačku (vydavateľstvo Osveta 1975). V knihe sú zväčša čierno-biele fotografie a len zopár farebných, na oživenie. Obsahovo je zameraná na veľhory, šport, rekreáciu a život.

Ďalšou našou reprezentačnou publikáciou je kniha "Tatry naše malebné" z dielne Milana Legutkyho (vydavateľstvo Osveta 1986). Zaujala ma svojskými pohľadmi a poetickými komentármi Štefana Packu. To "poetično" je obsiahnuté aj vo výbere fotografií. Zaujímavosťou tejto knihy sú úryvky z dobových recenzií (1983) na prebale. Kniha bola výnimočná pre neobyčajne svojský pohľad autora na naše malé veľhory.

Naša tretia kniha o Tatrách je z roku 1987 z vydavateľstva Šport. Obsahuje Tatry so všetkými prívlastkami a je plne farebná. Farebnosť v nej je napriek dobe vydania na veľmi dobrej úrovni.

Tatry sú pre nás možno aj niečo o trochu viac, ako Alpy pre Rakúšanov, preto som rád, že sa mi táto najnovšia praktická a veľmi pekná kniha Jána Laciku Tatry dostala do pozornosti. Preto som nemohol odolať aj spomienkovému pokušeniu pri starších (dostupných) vydaní na tatranskú tému. Lacikove Tatry sú výbornou voľbou na praktické použitie, ale aj vhodným a pekným darčekom pre blízkych.

U obrazovej publikácie, viac ako pri iných knihách, záleží  na kráse, na prvom dojme z knihy a na jej emotívnom pôsobení. Tým všetkým ma táto príťažlivá kniha oslovila. Prémiovým prvkom je v nej informačná turistická hodnota. Nie je to turistický sprievodca, ale doslova láka čitateľa k návšteve našich Tatier čistou, zrozumiteľnou obrazovou i textovou časťou.

Recenzoval:Jozef Javurek