Čtenářská recenze: John Irving - Svět podle Garpa

Když jsem zašla do knihovny, jen tak jsem bloumala mezi regály naplněnými knihami a náhodou jsem zahledla tuto knihu. Neměla nijak zajímavý obal, ale velmi mě zaujalo jméno Garp. V touze zjistit, jaké bude dílo tohoto spisovatele, když už dal hlavní postavě ne tolik líbivé jméno, jsem si knihu hned vzala. A opravdu jsem nelitovala.

Příběh je založen na životě autorem vymyšleného spisovatele T. S. Garpa od doby ještě než se narodil až po jeho smrt. Začíná vyprávěním o jeho matce, zdravotní sestře Jenny Fieldsové, která se ve svém odporu k mužům a ke společností stanoveným konvencím rozhodla být svobodnou matkou. Člověka až zaráží, jak je autor jako muž schopen popisovat docela reálně pocity ženy, i když nebudeme pochybovat o jeho originalitě vyjadřování v psaní prózy.

Využitím velmi absurdních situací, které jsou Irvingovi vlastní, projde hlavní postava pod vedením své excentrické matky velmi zvláštním dětstvím až do puberty, kdy se po maturitě stěhují do Vídně, aby se oba mohli stát spisovateli. Jenny Fieldsová shrne svůj život do knihy Sexuálně podezřelá, která jí natolik proslaví, že se stane symbolem pro ženské hnutí, které zasahuje do děje po zbytek knihy. Nápad pro nastínění feminismu mě velice překvapil, ale autor se tohoto úkolu zhostil bravurně.

Garp začne psát, aby si mohl vzít svou vyvolenou – Helenu – která je ochotná vzít si jen spisovatele. V knize jsou uveřejněny i jeho povídky, které velmi zjednodušují možnost představit si, co se odehrávalo v jeho hlavě. Velmi se mi tato část líbila. Nápad vložit povídku doprostřed knihy jakožto dílo hlavní postavy je velice zajímavý. Irvingovi se navíc povedlo oddělit svůj charakteristický způsob psaní od fiktivní tvorby Garpa, což je působivé a za to u mě dostal kladné body navrch.

Život T. S. Garpa je zajímavý až skoro nereálný, ale bizarnost  a nadhled, se kterým je dílo psané tomu dává takovou šťávu, že jsem se nenudila ani u jedné stránky.

Autorkou recenze je Denisa Morávková