Strkáme peniaze do šporkasky

Každá rodina má problémy, ale Plumbovci vyčnievajú ešte aj medzi tými najproblematickejšími. Roky napätia hromadiaceho sa pod povrchom vyvrcholia v jeden chladný októbrový deň v New Yorku. Melody, Beatrice a Jack Plumbovci sa zídu, aby si pohovorili so svojím charizmatickým, ale ľahkomyseľným starším bratom Leom, ktorého práve prepustili z protidrogového liečenia.
Leo totiž prednedávnom zdúchol z bratrancovej svadby v aute spolu s príťažlivou devätnásťročnou čašníčkou. Za volant si sadol pod vplyvom drog aj alkoholu. Jeho následná nehoda ohrozí spoločný fond Plumbovcov zvaný Hniezdo, ktorého prostriedky majú súrodencom o niekoľko mesiacov konečne vyplatiť. Hodnota Hniezda nečakane vzrástla a všetci sa už dlho spoliehajú, že tie peniaze im pomôžu vyriešiť problémy, ktoré si sami spôsobili.
Melody, vzorná manželka a matka žijúca na „lepšom“ predmestí, má na krku hypotéku a pred sebou hrozivú vyhliadku školného, ktoré bude musieť platiť dcéram-dvojčatám, až začnú chodiť na vysokú. Jack, obchodník so starožitnosťami, si tajne vzal pôžičku a zaručil sa za ňu plážovou chatou, ktorú vlastní so svojím manželom Walkerom. A Bei, kedysi sľubnej autorke krátkych poviedok, sa akosi nedarí dopísať dlho očakávaný román ani nájsť si partnera.
Zachráni Leo súrodencov a tým aj ľudí, ktorých milujú? Alebo budú všetci musieť prehodnotiť starostlivo naplánovanú budúcnosť? Súrodenci spoja sily a pustia sa do boja so starými spormi aj súčasnými problémami. Za Leovu nehodu všetci napokon draho zaplatia v svojom citovom aj materiálnom živote a túžby musia prispôsobiť realite.

Vydavateľstvo : IKAR, 2017

Počet strán :  376

Žáner :  Román/ Spoločenský/ Sociálny

Hlavnými postavami tohto spoločenského románu sú už vyššie spomínaní súrodenci Plumbovci. Konkrétne Leonard, Jack, Melody a Beatrice. Ak sa stále pýtate,čo konkrétne znamená Hniezdo, jedná sa o určitú formu šporiaceho účtu (v angličtine doslovne volané Nest, prikladám aj fotku z jedného dielu seriálu Simpsonovci ⇒), ktorý naši západný susedia používajú ako zálohu na lepšie časy.

Rovnako aj tu, pán Leonard Plumb starší založil tento investičný fond pre budúce potreby svojej rodiny, v prosperujúcich začiatkoch svojej firmy. Určil však podmienky, ako vhĺbavý a pravdepodobne aj predpovediaci otec počítal s určitou márnivosťou svojich detí, a teda možnosť čerpať peniaze a manipulovať s nimi stanovil až na 40-te narodeniny svojej najmladšej dcéry Melody.

Je logické, že tento odklad nikomu z 5 členej rodiny (ak počítame aj matku Francie) nepotešil, no aj napriek ustanoveniu sa dalo toto nariadenie, ako sa hovorí, takticky obkorčuľovať, cez svoju matku, ktorá k peniazom mala prístup, a teda s nimi, či už pod nátlakom, alebo z vlastnej vôle, mohla manipulovať.

Autorka Cynthia D'Aprix Sweeney

Tak sa stalo, že po naozaj dôveryhodne a explicitne popísanej dopravnej nehode najstaršieho syna Lea sa o Hniezde začalo medzi súrodencami čoraz viac hovoriť. Prečo? No z väčšej časti hlavne z dôvodu, že samotný Leo už z fondu odčerpal isté peniaze, ktoré po rokoch narástli skoro na 5 mil. dolárov, a doteraz ich nevrátil späť. Akonáhle sa skoro stal obeťou v zrážke dvoch áut, zľakli sa súrodenci možnosti, že by svoje peniaze už nikdy nemuseli vidieť. A tak žiadajú vyplatenie svojich podielov z Hniezda. A vrátenie Leových požičaných peňazí. A každý ešte niečo pre svoj osobný život, to už ale nie je v kompetencii Hniezda.

Už podľa popisu môžeme poznať, že kniha Hniezdo nie je románom s neustálou dávkou akcie. Dej plynie pomaly, rozprávač (er forma) sa sústreďuje predovšetkým na vnútorné zmýšľanie postáv, dialógy stoja skoro na pozadí, nie sú najdôležitejšie. Každá postava, jej osud i povolanie niečo skrýva, nemá potrebu odkrývať svoje skutočné ja, chce hrať modely a role osobností, ktoré sú spoločensky prijateľné, neutrálne.

Správanie rodiných príslušníkov je odťažité, a skoro chladné, bez potreby neustáleho sociálneho kontaktu, stretávania sa a pod.

Celý dej autorka štylizuje do myšlienky, že práve peniaze nás od seba neustále vzďaľujú. Uvažovaie nad majetkami, úsporami, hypotékami, strach z neúspechu, bankrotu, bezdomovectva nás núti byť chladnejšími, so sebestrednejšími záujmami, zabúdajúcimi na svoje ľudské stránky, skrývajúci sa za štíty nezáujmu, užívania drog či neustálej nevery bez hlbšieho citového dôvodu.

Autorka postavy neidealizuje, zobrazuje ich reálne, také,aké sú, navonok i zvnútra, vrhá ich do bežných problémov života a sleduje ich správanie, pracuje s témami ako mamon, chamtivosť, ľudská neschopnosť, pasivita, drogové závislosti, pocit menejcennosti a v neposlednom rade s témou homosexuality a lesbickej lásky a jej tabuizáciou.

Knihu teda môžeme chápať ako pomaly plynúci psychologický seriál, v ktorom sledujeme život jednej rodiny-nerodiny a s jej problémami sa buď stotožníme, alebo ich znenávidíme.

Autorkin štýl písania je plný dlhých opisov myšlienok, farbistých popisov prostredia, myšlienok, vhĺbavých vnútorných monológov, vracaniu sa k minulosti a rozoberaniu správnosti ich konania, je však možné, že niektorých čitateľov dokáže kniha nudiť. Preto ju je možné odporúčiť hlavne ľuďom už zvyknutým na spoločenské až psychologicko-spoločenské romány zobrazujúce problémy súčasnej doby a ľudí.

Kniha Hniezdo je teda spoločenským a zároveň sociálnym románom, ktorý trefne poukazuje na každodenné problémy súčasníka, explicitne zobrazuje ľudskú prirodzenosť - až skazenosť, neobratnosť, premenlivosť ľudskej duše a mentality a vyvracia zaužívané stereotypy čierno-bielych postáv v reálnom živote.

Recenzovala: Aneta Zacharová