Čtenářská recenze: Michael Connely - Strašák

Na následujících řádcích bych Vás rád seznámil s knihou Strašák, kterou napsal americký spisovatel Michael Connely. Hlavním hrdinou chytlavého románu je novinář a příležitostný spisovatel Jack McEvoy, jenž se shodou řady okolností ocitá na stopě zvrhlého sériového vraha. Není mým úmyslem rozepisovat se zde o detailech zručně stavěného příběhu, řeknu jen, že tento příběh se před čtenářem rozvíjí postupně jako kutálející se klubko bavlnky. Sled událostí se zdá být plynulý a nepředvídatelný.

Autor knihy bohatě čerpal ze svých vlastních žurnalistických zkušeností. Není těžké představit si, že hrdinou románu je právě spisovatelovo alter-ego, které se zoufale pídí za informacemi a trpělivě se probírá stovkami stran policejních zápisů a záznamů. Kniha je však v popisu běžné novinářské praxe nejen reálná, ale také aktuální, což textu přidává na atraktivitě. Dopady finanční krize jsou všudypřítomné, papírové noviny se stávají ozvěnou minulosti a zprávy se přesouvají na internet. Celosvětová informační síť se také stává mocným nástrojem nejrůznějších individuí – v románu je tento typ zastoupen počítačovým odborníkem Carverem. Kniha je tedy nejen napínavým čtením, ale i vztyčeným ukazovákem, jenž varuje před nebezpečím, které může číhat v nezkrotných virtuálních vodách.

Pokud bych tedy měl dílo shrnout v několika málo větách, řekl bych, že se jedná o skvěle napsaný titul se svižným tempem. Také bych se krátce zmínil o zkušeném autorovi – zručném řemeslníkovi, jenž příběh oblékl do moderního kabátku, což jistě není na škodu.

autorem recenze je David Sůkal