Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol

Nápadné tyrkysovomodré štvorčeky lemované čiernym okrajom predstavujúce okno a nápis Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol. Možno ste si už niekedy všimli túto knihu.

Totižto je pravda, že isté obdobie zdobila výklady všetkých kníhkupectiev a tvorila pozadie niektorých internetových stránok. Takáto reklama niekedy začne liezť človeku na nervy, ale myslím si, že v tomto prípade bola opodstatnená. Aspoň u mňa docielila, že som si túto knihu nakoniec predsa len kúpila a po jej prečítaní pochopila, že označenie „svetový bestseller“ jej neprináleží len tak zbytočne.

Z prečítania rôznych obsahov tejto knihy, som sa v podstate nedozvedela o nič viac, ako mi už dávnejšie naznačil jej názov. Príbeh storočného starčeka je však úplne iný, ako som očakávala. Ja osobne som si predstavovala starčeka, ktorý sa vydá na dlhú a možno trošku dobrodružnú púť , na ktorej bude vedieť prežiť, len na základe dovtedy nadobudnutých životných skúseností. Sem-tam povie nejakú úžasnú hĺbavú myšlienku, neustále bude poúčať svoje okolie múdrymi radami, a preto bude každý jeden jeho krok uvážený a dokonale premyslený.

„Ale Allan Karlsson nikdy dlho o veciach nemudroval.“

A tak sa v jednom momente rozhodol, vyliezol z okna domova dôchodcov a namieril si to na autobusovú stanicu. Tam neplánovane ukradol kufrík, ako sa dozvedel neskôr, plný peňazí zločincovi v džínsovej bunde s nápisom Never Again. Potom nasadol na prvý autobus a definitívne sa vydal na cestu naprieč Švédskom so skupinou najrozličnejších ľudí, ktorí sa k nemu začali pridávať postupne a po čase sa z nich vzájomnou spoluprácou stali najlepší priatelia. A to všetko samozrejme nevediac, že ich naháňa zločinecká spoločnosť Never Again či nič netušiaci policajt - komisár Aronsson pod domnienkou, že storočný starček bol unesený.

Kniha však z väčšej časti obsahuje aj kapitoly, ktoré opisujú život starčeka od narodenia až po súčasnosť. Ten bol podobne spontánny a plný náhod ako najposlednejšie udalosti jeho života. Už ako deväťročný musel opustiť školu kvôli odchodu otca do Ruska, tak sa zamestnal ako poslíček vo filiálke firmy Nitroglycerin AB a po čase sa stal majstrom na odstrely. Dlhšiu dobu sa venoval výbušninám, až prišiel na to, ako zostrojiť atómovú bombu. Vďaka týmto znalostiam precestoval takmer celý svet a stretol sa s mnohými významnými osobnosťami. Aj keď, ako sa zdá, tou najväčšou osobnosťou bol sám Allan Karlsson - Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol.

Ako som spomínala, čakala som iný príbeh, ale... tento bol lepší. Allan Karlsson je postavou, ktorá žije v prítomnosti. Neobzerá sa za minulosťou, ale ide stále ďalej. Prijíma všetky výzvy a s pevným odhodlaním a optimizmom ich zdoláva. Možno trošku bláznivý, nevzdelaný, no veľmi múdry a naučený životom. A akoby som mohla zabudnúť, neznáša politiku a náboženstvo.

Či už prítomnosť alebo minulosť, oba príbehy vytvárajú jednu úžasnú a predovšetkým veľmi vtipnú knihu. Vtipnú nie len kvôli páru podarených fráz, ale celkovej dômyselnosti. Odporúčam ju všetkým, okrem tých, ktorí nemajú radi dejepis.

„Životnú filozofiu mladého Allana nakoniec definitívne sformovalo niečo, čo povedala jeho matka v súvislosti s prevzatím oznámenia o otcovej smrti. Síce to chvíľu trvalo, kým to duša mladíka strávila, ale usadilo sa to v nej naveky: Je to tak, ako to je, a bude tak, ako to bude.“

Recenzoval: Evka Horovčáková