Sto rokov slnečných príbehov

Sto rokov slnečných príbehov

Magický príbeh malého ostrova Castellamare nachádzajúcom sa neďaleko pobrežia Sicílie rozpráva o láskach, starostiach, klebetách a rodinných problémoch jeho obyvateľov.

Kniha začína v roku 1914, kedy Amadeo Esposito prijme ponuku pracovať ako doktor na ostrove Castellamare. Prichádza počas každoročného sviatku sv. Agáty len s kufrom a knihou príbehov. Aj keď je jediným cudzincom na ostrove, pomaly sa mu darí prenikať do priazne domácich obyvateľov, pre ktorých sa stane symbolom múdrosti a šikovnosti. Býva v starom opustenom Dome na sklonku noci, na ktorý sa viaže mnoho miestnych legiend a povestí. Po istých nepríjemných udalostiach je zo svojho doktorského miesta prepustený, čo mu vnukne nápad otvoriť si bar. Pomáha mu s tým aj jeho manželka Pina, inteligentná a krásna učiteľka. Bar sa stane centrom miestneho života po dlhé roky a dedí sa z generácie na generáciu.

Najvýraznejšími črtami tejto knihy sú určite atmosféra a história, ktorú autorka zachytáva priam majstrovsky. Celá kniha sa odohráva iba na území tohto bohom zabudnutého ostrova, ktorý poslúžil ako dokonalá kulisa pre tento román. Pri jeho čítaní budete prenesení do iného miesta aj času s pocitom, že sa aj vy, tak isto ako Amadeo, stávate obyvateľmi ostrova, posedávate v bare pri pohári limoncella a dýchate teplý morský vzduch.

Aj keď je kniha zameraná hlavne na rodinné vzťahy, predovšetkým rodiny Espositovcov, prináša zároveň pohľad na spoločnosť a jej vývin v priebehu necelého storočia. Zobrazuje povahu Talianov, ich výbušnosť, poverčivosť a zásadovosť. Keďže sa dej odohráva vo veľkom časovom rozpätí, vidíme aj vplyv svetových problémov, následky vojny či finančnej krízy na tento izolovaný ostrov a jeho obyvateľov. Príbeh je napísaný jednoducho, no poetickým jazykom, ktorý zaujme mnohé generácie čitateľov.

„Marii-Grazii pripadalo zvláštne, že na ostrove, kde sa každý dozvie o vašich problémoch skôr ako vy a kde vás vdovy zaťažujú svojimi modlitbami, starí hráči scopy podpichujú a rybári poznajú po mene, skôr ako sa narodíte, môžete byť hlbokí ako oceán a nepreniknuteľní ako tma medzi štyrmi stenami baru. Už chápala, že sa na tento ostrov bude vracať celý život. Rovnako ako Amadeo, Pina a ona – všetci ostrovania, živí aj mŕtvi.“ str.426

Pred každou časťou knihy sa nachádza krátky mýtický príbeh, inšpirovaný skutočnými talianskymi povesťami. Dodávajú príbehu nádych magickosti a mýtickosti, ktorý je zaujímavým spestrením skutočného ostrovného života.

Kniha je určená čitateľom, ktorí radi pomocou kníh spoznávajú iné kultúry a taktiež sú fanúšikmi historických románov. Je to príjemné čítanie v prípade, že chcete na chvíľu prestať myslieť na svet okolo vás a nechať sa unášať týmto jednoduchým a milým príbehom.

Naše hodnotenie

Nie, táto kniha vám neprevráti život naruby, ani s vami jej príbeh neostane až do smrti. Je to však príjemný príbeh o ľudských hodnotách, kultúre a zázrakoch každodenného života.

Recenzovala: Katarína Laurošková