Čtenářská recenze: Stephenie Meyerová - Tetralogie Stmívání

Tyto čtyři knihy pojednávají o dívce Belle, která se zamiluje do upíra. Ve všech čtyřech knihách, je popis celého příběhu. Od seznámení s upíry, až po zamilování do nich, popis nebezpečí, které Bella bude donucena prožít, až po společný život s nimi. Bude mít tento příběh šťastný konec?

Hlavní hrdinka Bella se zamiluje do upíra Edwarda. Nevadí ji, že je upír, a chce společný život s ním. Dokonce po delším vztahu se chce stát upírkou. Upíři totiž nestárnou, a ona si vedle svého vysněného prince připadá stará. Nechce stárnout, protože se bojí, že bude ošklivá a stará, a Edward o ní nebude mít zájem. Nebyl by to ovšem pravý příběh, kdyby zde nebyl nějaký problém. Edwardova rodina jsou hodní upíři, ale na světě jsou i zlí. A tak Bella musí projít spoustu nelehkých situací, při kterých málem přichází o život. Když na Bellu zaútočí i Edwardův člen rodiny, to Edwarda zraní nejvíc a Bellu opouští. Chce, aby byla v bezpečí. Utrápená Bella přijde o smysl života, který jí vrátí její kamarád Jacob. Ale upíři přeci musí mít i nějaké nepřátele. A to je Jacob, který se stává vlkodlakem a bojuje proti zlým upírům. Edward se vrací a chce svojí lásku zpět. Bella neváhá, ale ještě neví, že si bude muset vybrat mezi upíry a vlkodlaky. Koho si vybere? Jacob bude muset pochopit, že on to nebude. Bellina svatba s Edwardem bude pro něj konec. Ale i pro Jacoba tu bude šťastný konec. Bella otěhotní a půjde jí o život, protože malé miminko v ní bude růst strašně dlouho, a brát ji energii. Dokonce jí bude lámat kosti. Při porodu málem zemře, a tak se Edward a jeho rodina uchýlí k jedinému možnému řešení, aby Bellu neztratili úplně. A tak se narodí krásná zdravá holčička. Ale bude opravdu všechno jednoduché? Jacob bude šťastný, nebo se utrápí? A jaký bude mít život toto malé děťátko?

Tyto knihy bych všema deseti doporučila čtenářům, kteří mají rádi knihu typu Harry Potter nebo Pán prstenů. Je to příběh plný lásky, trápení ale i radosti a přátelství. Autorka popisuje lásku mezi Bellou a Edwardem tak, že mnoha romantickým dívkám se zatajuje dech, a doufají, že i tady u nás je někdo, kdo je bude milovat tak, jako Edward Bellu.

Mnozí z Vás určitě viděli filmové provedení této knihy, ale mohu Vám říci, že na knihu to nemá (ale to snad žádný film nevítězí nad knihou). Proto bych tuto knihu zařadila na vysoké příčky čtených knih. Autorka nepíše nijak složitě, takže kniha je snadno pochopitelná, a čtivá.

autorkou recenze je Eva Korolová