Stephen King - Žiarenie

King je jednoznačne kráľ literatúry. Ani v tomto prípade čitateľa nesklame a naservíruje mu to, čo potrebuje; strach a stupňujúce sa napätie, ktoré je prítomné od prvej stránky až po tú poslednú.

Kvôli úžasnej práci slov, ktorú autor zaručene vykonáva, sa priam prilepíte k dielu a 672 strán sa vám bude zdať málo. Budete mať pocit, že všetko sa priveľmi rýchlo skončilo a autor vás o niečo ukrátil, (O ďalších 672 strán?), no opak je pravdou, lebo spisovateľ vedel poskladať skladačku faktov naozaj bravúrne. Dozvieme sa tie najdôležitejšie veci, taktiež aj tie, ktoré nie sú až také podstatné, no vytvárajú celkovú atmosféru príbehu.

Hotel Pekná vyhliadka je v zimných mesiacoch prakticky odrezaný od sveta a práve vtedy doň príde mladá rodina, ktorá túži po zmene a domnieva sa, že pár chvíľ osamote ich posilní. Jack, ktorý prijal prácu správcu cestuje aj s manželkou a synom v ústrety novej budúcnosti, ale iba jeho syn, Danny, vie, že ich tam nečaká najružovejší pobyt. Majú vlastne budúcnosť alebo sa rútia priamo do záhuby? Malému chlapčekovi, ktorý má schopnosť predpovedať budúcnosť, sa rozhodnutie rodičov - zostať v hoteli - nepáči. Ako sa to napokon skončí? To nevie nik, pretože ani Dannyho vízie nie sú stopercentné.

Kniha je naplnená opismi, ktoré naháňajú strach a verte, že King sa s nimi vyhral do detailov. Ak by tak neurobil, už by to nebol on. Mala som pocit, že autor sa v tých pasážach vyžíval a to urobilo dielo takým neskutočne dobrým. Z jeho spisovateľského prejavu bolo cítiť, že má rád svoje postavy a díva sa na ne ako čitateľ (rozprávač sa tváril, že nepozná udalosti, čo majú nasledovať a ja som mu to všetko uverila) a presne kvôli tomu sa Žiarenie čítalo tak ľahko. Vo väčšine situácií sa stávalo, že autor úplne nezmyselne odbočil od napínavej pasáže a dal priestor vnútornému svetu postáv, ktorý pôsobil na čitateľa dosť mätúco. Všetko však malo zmysel a tieto odbočky mali v tom, kto príbeh číta vyvolať pocit zmätenia a napätia.

Z pootvorených kúpeľňových dverí vychádzalo svetlo. Tesne za nimi sa hojdala ochabnutá ruka, z končekov prstov kvapkala krv.
(str. 463)

Ak by som to mala zhrnúť do jednej vety, znela by presne takto: King zas nesklamal. Pre tých, ktorí už od tohto spisovateľa niečo čítali, je táto informácia smerodajná a určite by sa mali pustiť aj do tejto ukážky autorovej geniality. Tí, ktorí ešte stále váhajú či si od Kinga nejakú knihu prečítať, alebo to nechať tak, odkazujem, že nemajú čo stratiť a môžu začať hneď týmto hororom. Určite vás nadchne a neodlepíte sa od Žiarenia, kým neprevrátite poslednú stranu. Nech vás neodradí, že kniha bola napísaná v roku 1977, pretože z autorovho prejavu to vôbec nie je cítiť. To, čo dal na papier je veľmi nadčasové. Mne autor znova vyrazil dych a neskutočne sa teším na voľné pokračovanie s názvom Doktor Spánok.

Hodnotenie: *****

Recenzoval: Natalie Nathaly