Šprtka, ktorá priťahuje katastrofy ako magnet

„Volám sa Harriet Mannersová a som šprtka," hovorí o sebe hlavná hrdinka tejto knihy. Vie, že mačka má tridsaťdva svalov v každom uchu, že „okamih" trvá stotinu sekundy a že priemerný človek sa smeje pätnásť ráz za deň. Vie, že netopiere sa vždy vydajú doľava, keď vyletia z jaskyne, a že arašidy sú jednou zo zložiek dynamitu. To všetko ovláda, ale bežný život jej robí problém.

Je decembrové ráno a Harriet leží v posteli a tajne dúfa, že nebude musieť ísť s jej najlepšou kamarátkou Nat na módnu prehliadku. Nat však pozná veľmi dobre jej výhovorky, a preto ju ľahko odhalí, že klame a presvedčí ju, aby s ňou nakoniec predsa išla. Hneď už autobuse zažije niekoľko nepríjemností, kde je zosmiešnená a taktiež ovracaná Tobym, ktorý je do nej bezhlavo zaľúbený. Módna prehliadka dopadne úplne inak, ako si mladé dievčatá predstavovali. Nat sa snaží vyhľadať módneho agenta a Harriet sa naopak snaží skryť v dave. Vôbec sa jej to však nedarí. Nielenže zničí klobučníčke stánok, ale objaví ju aj módny agent Wilbur, ktorý ju chce dostať pred fotoaparát. V panike sa schová pod stôl, aby zabudla na veci, ktoré sa jej v priebehu niekoľko minút stali, no vzápätí zistí, že sa tam neschováva jediná. Šokovane zíza na nádherného chalana, ktorý sa ako inak schováva tiež pred Wilburom. Používa ho totiž ako návnadu pre pekné dievčatá, ktoré chce nalákať do modelingu. Žiaľ, dlho tam nestihne Harriet pobudnúť, pretože ju ako vždy nájde Nat. Myslí si však, že Harriet sa schováva pred celým nákupným centrom a ani len netuší, čo sa udialo pred niekoľkými minútami. Keďže Harriet nechce pokaziť ich kamarátstvo, nepovie Nat, čo sa jej stalo a tajne verí, že sa na všetko zabudne. V kútiku duše však vie, že to tak nebude. Domov sa vracia už s pripraveným monológom, ktorý chce rozpovedať rodičom a vyrátanými rokmi, za ktoré stihne splatiť dlh, spôsobený na prehliadke. V škole zažije ešte nepríjemnosti spôsobené Alexou, ktorá jej už dlhšie znepríjemňuje život a zdôrazňuje, že je šprtka. Harriet začne premýšľať nad tým, ako zmeniť svoj život nekonečného ponižovania. Preto keď jej z modelingovej agentúry zavolajú, že ju chcú vidieť, neodolá nevyužiť túto príležitosť. Aj napriek tomu, že stať sa modelkou bol celoživotný sen jej kamarátky Nat sa rozhodne skúšať modeling. Spustí sa lavína trapasov a katastrof, pri ktorých bude musieť klamať ľuďom, na ktorých jej záleží.

Ako jej to pôjde s modelingom a čo všetko tam zažije sa dočítate, ak sa do tejto knihy pustíte. Dej je písaný jednoducho a taktiež dokáže vtiahnuť čitateľa do deja. Je to ddychovka, ktorá je skôr vhodná pre násťročných čitateľov. Napriek tomu, že kniha je určená viac pre mládež, tak sa mi čítala dobre. Musím však uznať, že hlavná hrdinka rieši v príbehu veci, ktoré sa zdajú neprekonateľné a ktoré v jej veku ešte nedokáže riešiť s nadhľadom. Každá z postáv v knihe má svoju úlohu a charakteristiku, preto nie je problém ich zaradiť. Rodičia hlavnej hrdinky majú vplyv na Harriet, ich názor je pre ňu dôležitý a aj ich podpora. Harriet je jednoduché dievča so svojimi starosťami a komplexmi. Má rada vzdelanie a akonáhle jej vstúpi do života modeling, je z toho dosť vykoľajená.

Príbeh sa končí otvorene a predznamenáva pokračovanie v ďalšej knihe. Sama som zvedavá čo všetko Harriet zažije. Aj keď ste ešte knihu nečítali, môžem prezradiť, žeautorka knihy si na vlastnej koži zažila tento príbeh, kde ju ako pätnásťročnú oslovila modelingová agentúra a snažili sa z nej spraviť modelku. Keďže reálny život jej priniesol nielen kopec pádov na móle, ale aj nepríjemných zážitkov, mohla aj vďaka tomu vzniknúť táto kniha.

Recenzovala: Lenka Hužvárová