Sophie Hannahová - Usvedčujúca chyba

Nicki je notorická klamárka. Má tajomstvo. Veru, nie je až taká dobrá matka a manželka, akoby sa zdalo. Keď sa dostane do dopravnej zápchy na Elmhirst Road, tuší, že ju dobehla minulosť - prehrešok, na ktorý by najradšej zabudla. Rýchlo zmení smer jazdy, pretože zbadá, že premávku riadi policajt, ktorý vie niečo, čo sa ona snaží zo všetkých síl utajiť. Až keď ju predvolajú na policajnú stanicu, zisťuje, že neodišla tak nebadane, ako si naivne myslela. Zachytila ju kamera, no to nie je všetko. Vyšetrovatelia sa nazdávajú, že zabila Damona Blundyho, novinového fejtonistu, ktorý si servítku pred ústa nedával a každému ležal v žalúdku. Ale prečo?

http://data.bux.sk/book/020/246/0202462/large-usvedcujuca_chyba.jpgKniha bola hneď od prvej stránky tajomná. Dejové línie na seba nenadväzovali. Nechápala som to. Načo tam teda sú? Tušila som, že to bude mať nejaký súvis, no prišla som naň až keď sa príbeh blížil ku koncu. To ma fascinovalo.

Nijakú postavu som si neobľúbila. Všetky boli šialené. Mali divné názory a konanie. Takto sa normálni ľudia nesprávajú. Krútila som hlavou nad ich nelogickými rozhodnutiami a celkom dobre som sa nasmiala, aj keď by mi nemalo byť nič smiešne. Veď je to predsa detektívka! Išlo vlastne o to, že človek sa zo svojej chyby nikdy nepoučí. Keď už raz niekto začne klamať, tak nedokáže prestať a výhovorky, ktoré si vymýšľa, sú čoraz viac nezmyselnejšie. Hlavná hrdinka diela, Nicki, si to ani neuvedomuje a stále klame. Potrebuje ochrániť svoje tajomstvo, no svojim správaním ma dokázala veľmi vytočiť. Nemám rada klamárov a práve ja som naďabila na takúto knihu... Paradox.

Viem, že to, čo teraz napíšem, vám nebude dávať zmysel, no príbeh som si aj tak užila. Dejová línia bola veľmi nepriehľadná a ani som netušila, ako chce autorka tie, na pohľad nenadväzujúce, časti spojiť. Nepostrehla som žiadnu súvislosť, pretože sa mi zdalo, že v knihe sa hneď nenachádzala. Mýlila som sa. Fakty do seba zapadali ako dieliky skladačky.

Usvedčujúca chyba je rozdelená na fejtóny Damona Blundyho - aby sme vedeli, čím si znepriatelil ľudí a kto by ho teoreticky mohol zabiť -, na pasáže klamárky Nicki, ktorá sa nespráva ako neviniatko, ba naopak, na život osob, ktoré sú podozrivé, a na svet vyšetrovateľov, ktorí odkrývajú aj svoje súkromie. Čitateľ vidí prípad zo všetkých uhlov, ale nie je o nič múdrejší. Ja som sa snažila čítať rýchlejšie, no vždy ma niektoré udalosti, ktoré boli v diele popísané, zastavili a musela som sa nad nimi príliš zamýšľať. No márne. Nezistila som vôbec nič. Iba som sa brzdila a autorka spriadala ďalšie plány a ohromenie toho, kto príbeh číta, sa stupňovalo.

Vždy, keď čítam nejakú detektívku, myslím si, že je najlepšia z tých, ktoré som doteraz čítala. Netuším či si ja tak dobre vyberám knihy, alebo spisovatelia sa rok, čo rok zlepšujú, no zas môžem úprimne prehlásiť, že toto dielo sa umiestnilo v mojom rebríčku vynikajúcich kníh na vrchu. Všetko bolo také premyslené, ku koncu šialené, že som neveriacky otvárala ústa. Na pozadí sa odvíja viac konfliktov, ako si človek myslí a ja som zostala v nemom úžase, keď som zistila všetky tajomstvá.

Príbeh nebudem hodnotiť. Postavy mi liezli na nervy, zápletku som priam "hltala", takže ak by som si odmyslela osoby, ktoré mi neboli sympatické, dala by som dielu plný počet bodov. A zas naopak: keby tam nebola taká rafinovaná zápletka, asi by som výrazne ubrala na hodnotení. Ako môže niekto napísať takú úžasnú detektívku s hroznými postavami? Ak by sa tak správali iba dve-tri, tak nad tým mávnem rukou, no všetci hrdinovia Usvedčujúcej chyby boli nejakým spôsobom šialení. Nedokážem to pochopiť, ale nad jedným sa netreba dlho zamýšľať: detektívka je výborne prepracovaná.

Recenzovala: Natália Kapustová