Šokujúce zistenie

Adriana Macháčová už napísala 6 kníh a ja som prečítal iba jednu, práve tú najnovšiu v autorskej dvojici s Róbertom Dydom, o ktorej sa v poslednom čase dosť hovorí. Nie je to až tak šokujúce, lebo Adriana Macháčová píše hlavne "romány pre ženy".

Označenie "román pre ženy" síce príliš neuznávam, ale u niektorých to naozaj sedí. Dnes, keď som rozprával svojej žene o obsahu práve prečítanej knihy Šokujúca aféra z pera autorskej dvojice Adriana Macháčová a Róbert Dyda, prekvapila ma, že aj ona práve číta knihu od Adriany Macháčovej:  Nebezpečný muž. Zvláštna (šokujúca?) náhoda, hádam to nie je o mne... :)

Šokujúca aféra bola pre mňa celkom zaujímavým čítaním. Spozornel som hneď, keď som prišiel na opis erotiky. Obával som sa, že to bude nosným prvkom románu. Nakoniec môžem povedať, že miera erotiky a sexu v tejto knihe je primeraná a funkčná. Dnes to hádam bez toho v knihách podobného razenia ani nejde. Zvlášť, ak ide o prepletený manželský a milenecký viac uholník. Zápletka románu sa postupne presúva z mileneckej línie do detektívky. Detektívne pátranie si na nič veľké nehrá, vyšetrovateľ Sýkorka sedí v kancelárii a veci sa hýbu, takpovediac, samé od seba, alebo s pomocou amatérskeho detektíva (a v čitateľovej mysli).

Ťažiskom a strojcom zápletky príbehu je Adela, manželka úspešného podnikateľa Michala. Veľmi dobre je opísaný negatívny charakter tejto nešťastnej ženy. Silnou stránkou knihy je aj vykreslenie charakterov ďalších postáv príbehu, nie cez nejaké priame opisy a charakteristiky, ale cez ich konanie. Čitateľ si k nim vytvára vzťah podľa ich konania. Sú to postavy z rôznych vrstiev spoločnosti, od podnikateľov a dobre situovaných žien, cez kuchárky v materskej škole až po malého podvodníka využívajúceho nudiace sa ženy v strednom veku.

Samotný príbeh je zostavený z nenápadných náhod, ktoré do seba pekne zapadajú. Aj také niekedy prináša život. Príbeh tým získava na dramatičnosti a posúva sa k zápletke a k rozuzleniu. Kniha je písaná zrozumiteľným, ľahkým štýlom, preto sa číta veľmi dobre. Keď som sa do nej pustil, zvládol som ju na dvakrát a nemusel som sa do čítania vôbec nútiť. S uspokojením kvitujem, že to nie je typický "román pre ženy", lebo tých som sa v poslednom čase trocha prejedol...

Pokojne by som Šokujúcu aféru odporučil každému, aj ako plážové čítanie k vode. Len nie k zubárovi, lebo tam sa teraz v "uhorkovej sezóne" skoro vôbec nečaká. Teda, aspoň u tej mojej. Keďže ide o situovanie príbehu do súčasnosti, zvádza to čitateľa porovnávať s vlastným videním reality. Aj v tom ohľade táto knižná realita bola v súlade s mojim "vedomím a svedomím". Miera zasadenia do "reality dneška" je primeraná, záleží len na čitateľovi, nakoľko podľahne ilúzii, že je to písané "podľa skutočnosti".

Som s touto oddychovou knihou spokojný a fandím debutujúcej autorskej dvojici Adriana Macháčová a Róbert Dyda. Na jeseň má vyjsť ďalšia kniha dvojice Adriana Macháčová a Róbert Dyda vo vydavateľstve Ikar. Šokujúcu aféru teraz nikomu nepožičiam, práve si ju u mňa zahovorila moja žena...

Na záver ešte jedna poznámka na okraj. Vedel by som si predstaviť podľa tohto námetu aj "slovenský film", alebo krátku televíznu sériu. Ale to naozaj len ako niečo, k čomu ma priviedol príbeh Adely a Michala pri čítaní knihy Šokujúca aféra.

Kto by chcel dopredu vedieť viac podrobností o príbehu, môže si kliknúť sem.

Recenzoval: Jozef Javurek