Slza | Aj jedna slza môže zničiť svet

Lauren Kate je jedna z popredných svetových spisovateliek, ktorej príbehy sú určené v prvom rade pre mládež. Čítala som od nej knihu Pád a Súženie - ďalej som sa akosi neprebojovala.

Prvá časť sa mi celkom páčila, ale pri dvojke som mala problém prísť do konca a pokračovanie ma nezaujímalo. Čítala som zopár recenzii - negatívnych aj pozitívnych - a z nich som si utvorila približný názor. Myslím si, že pravým lákadlom na knihách od Lauren sú obálky. Inak to nebolo ani pri novej sérii Atlantída - tu ma však hneď zaujala aj anotácia a veľmi som sa na knihu tešila.

Slza je úplne iná káva ako Padlí anjeli. Eureka nesie obrovské bremeno celosvetových rozmerov, ale keďže ona nie je jedným z čitateľov, zistí to až v trištvrtine príbehu. Osobne ma dosť mrzí, že sa už v anotácii (dokonca v samotnom názve série) vyzradilo, v čom spočíva celá záhada knihy. Čítala by som v oveľa väčšom napätí, keby som bola rovnako nevedomá ako Eureka. Takto sme všetci prišli o veľké prekvapko a strany som otáčala v prvom rade preto, aby som zistila, kedy príde Eureka na tajomstvo o Atlantíde.

Zrejme aj toto je dôvod, prečo mi občas pripadala trochu prispatá. Nespojila si očividné náznaky dokopy tak, ako som to urobila ja, a preto by som ju zaradila do kategórie priemerných hrdiniek, ktoré príliš nezaujmú, ale ani nikoho neurazia. Celkom sa mi však pozdávalo vykreslenie jej chladného charakteru, občas pôsobila ako potvora, no nie vždy sa autorke podarilo udržať jej tvrdú masku nedostupnej hrdinky. Sem-tam jej zmäklo srdce a pri posledných scénach s Anderom až príliš. Vôbec mi k nej nesedelo, ako sa mu otvorila. V celej knihe sa stretli iba párkrát a aj to ju Ander stopoval ako hliadkovací pes, čo by bolo mne podozrivé a vydesilo by ma to na smrť, nech je akokoľvek krásny a spája ma s ním hocijaké neviditeľné puto.

Nepoznala ho, behom knihy sa z nich nestali ani priatelia, ako sa medzi nimi zrodila obrovská osudová láska, je nad moje pochopenie. Nie som veľkým fanúšikom insta-love. Keď boli Eureka a Ander spolu, pôsobilo to na mňa neprirodzene. Myslím si, že jeho postava knihe nič nedala. Nijako sa nevyvinul jeho charakter - občas vo mne budil dojem, že je tam nastrčený len preto, aby mohla autorka vytvoriť milostný trojuholník. Keby okrem toho začiatku v celej knihe o ňom nepadla ani zmienka, vôbec by som si to nevšimla.

Na druhej strane postava Brooksa mi tam sadla ako uliata. Mám slabosť pre najlepších kamarátov hlavných hrdiniek. Tešila som sa na každú scénu s ním. Hlavne preto som nutne potrebovala zistiť, prečo sa začal správať tak, ako sa správal. Túto jednu vec môj mozog nevedel poriadne spracovať a mala som chuť kričať na stránky, aby sa konečne spamätal. Kvôli tomu, čo som zistila, sa mi výrazne uľavilo, ale zároveň mám z druhej časti obavy. Neviem si predstaviť, ako sa situácia vyvrbí, ale autorka bude mať veľký problém so mnou, ak sa tam Brooks neukáže a Eureka sa zabuchne po uši do Andera. Možno vtedy si budem pripadať, že sa celý svet v tejto knihe obrátil hore nohami.

Ďalšie postavy dotvárali celkovú atmosféru. Tak trochu som dúfala, že sa o záhade Atlantídy dozviem viac, ale toto je skôr príbeh o láske ako o prežití a spoznávaní nových vecí. Nepriatelia, ktorí šli po Eureke, sa mi zdali rovnako umelí ako Ander (vidno, že sú príbuzní), boli tam úplne zbytočne. Keby im naozaj šlo o to, o čom hovorili, snažili by sa ublížiť Eureke odhodlanejšie a nešetrili by si sily do záverečnej scény.

Lauren asi nie je veľkou fanúšičkou akcie a dobrodružstva, aj keď tu bolo pár drsných scén, ktoré ma šokovali, a čudovala som sa, či čítam, stále tú istú knihu. Mala som pocit, akoby si ani ona nebola istá, či píše furt to isté. Jej neistota sa odrážala v Eurekinom správaní. Napríklad po prvej drsnej scéne sa spamätala na môj vkus až príliš rýchlo. Išlo naozaj o vážnu vec a ona to zamietla pod koberec. Iné hrdinky by mali nočné mory nasledujúce dve kapitoly. Eureka dostala na spamätávanie štyri strany a potom sa pohla ďalej. Z matkinej smrti sa nespamätala celú knihu, ale táto jedna udalosť ju nijako nepoznačila? Neverím.

Zhrnutie: Eureka riešila dosť častovnútorné dilemy a príbehu dominovali veľmi pekné, dokonca až umelecké opisy. Čakala som, že ma budú nudiť, ale nebolo to tak. Osviežili dej a vynahrádzali strohé dialógy. Veľkým plusom bol Brooks. nebyť jeho, knihu nečítam. Jeho postava ťahala celý príbeh dopredu. Neustále som dúfala, že Eureka konečne odhalí, akú bude mať jej kamarát skutočnú úlohu v príbehu. Ander ma nezaujal a spracovanie témy o Atlantíde sa mi veľmi páčilo, len keby tam toho bolo viac. Napriek tomu, že som našla veľa vecí, ktoré mi nesedeli, od knihy som sa nevedela do konca odtrhnúť. Som zvedavá na pokračovanie a dúfam, že bude mať rovnako úžasnú obálku ako jednotka.

Čo na to ostatní?

Nielenže v sebe kniha ukrýva záhadný a originálny fantasy príbeh, má dokonca aj krásnu obálku, ktorú som si skutočne zamilovala.
Naty