Skrotenie čertice na romantický spôsob

Lisu Kleypasovú netreba fanúšikom historických romancí predstavovať. Už pred rokmi zistili, že jej príbehy patria medzi tie najkrajšie. Nevyznačujú sa síce dobrodružstvom či nečakanými zvratmi, ale jej postavy sú dostatočne pútavé samy osebe. Autorka sa zakaždým prejavuje ako výborná psychologička s pochopením a jemným humorom. Nie je to inak ani v jej aktuálnej sérii Osudy rodu Ravenelovcov, ktorou sa po čase vrátila k žánru, čo jej tak sedí. Neodolateľný pokušiteľ je treťou časťou a znovu ide o samostatný príbeh. Tentoraz sa zameriava na jedno z neposedných dvojčiat - Pandoru. Ako napovedá jej meno, nepôjde o žiadnu poslušnú slečnu z dobrej spoločnosti, práve naopak. V minulých dieloch mi Pandora a jej sestra pripadali ako divošky a nevyvolávali vo mne veľké sympatie. Ako sa ukázalo, neoprávnene.

"Ako na potvoru, spoločenská konverzácia Pandore vôbec nešla. Nevedela predstierať záujem, keď sa nejaký nafúkanec vystatoval a vyzdvihoval svoje úspechy, keď sa chvastal, aký je medzi priateľmi obľúbený a ako ho ostatní obdivujú. A tobôž nemala trpezlivosť so šľachticmi v pokročilom veku. Bažili po spoločnosti mladej manželky, no najmä po opatere. A už vôbec ju nezaujímali vdovci, ktorí okato hľadali potenciálnu plemennú kobylu."

Pandore sa nikdy nedostalo správneho vychovania, keďže niekdajšia hlava rodiny sledovala len vlastné záujmy. Keď sa dedičom stal jej bratranec, začalo dochádzať k zmenám. Pandora a jej sestra-dvojča Cassandra dospeli a je načase, aby si našli svoje miesto v spoločnosti. Lenže Pandoru viac zaujíma tvorba stolových hier než vhodná partia na vydaj. Ani ona však napokon nie je imúnna voči mužnému čaru, a tak jej padne do oka Gabriel St. Vincent. Po tom, ako sú prichytení v kompromitujúcej situácii, Pandora odmieta myšlienku na nútený vydaj. Ani Gabriel tým nie je nadšený, ide predsa o vyhláseného starého mládenca, no Pandora mu počarí svojou bezprostrednosťou a istou dávkou čudáckosti. Avšak Pandora žila dlhé roky mimo hlavného diania v Londýne, a tak celkom nepozná zákerné zákutia ľudskej mysle. Pri svojom podnikaní s predajom spoločenských hier sa zapletie do konšpirácie, pri ktorej bude ešte veľmi vďačná, že má po svojom boku odvážneho manžela...

"Nočná schôdzka sa pokladala za trúfalú romantickú skúsenosť, aká sa málokedy pritrafí čudáčkam. Pandora zažívala nefalšované zúfalstvo. Bola na pokraji síl a triasla sa od strachu. Sotva stála na nohách. Zo všetkého najväčšmi si priala, aby bola v bezpečí svojej postele. Urobila ďalší krok, keď vtom sa jej z ľavej nohy zošmykla papuča. Zakopla a zatackala sa. Akoby zázrakom nespadla. Neudržala však svietnik. Vyletel jej z ruky a dopadol na zem. Knôt zhasol. Zalapala po dychu. Obkolesila ju tma, nevedela, kde je. Netrúfla si vykročiť. Ruky mala pred sebou, prsty mala roztiahnuté ako mačacie fúzy."

Spomínate si na Kleypasovej prvú sériu o takzvaných čakankách? O štyroch dievčatách, ktoré na plese nikto nepozýval do tanca? Gabriel St. Vincent je synom jednej z nich - nežnej a zajakávajúcej sa Evangeline a Sebastiana, hrdinov z knihy Zimná láska. Fanúšikovia tak majú v príbehu bonus navyše. Neodolateľný pokušiteľ nepodlieza autorkinu latku, práve naopak. Pandora a Gabriel sú skvelý pár, odlišní ako deň a noc, vhodne sa dopĺňajú a pripravia čitateľom mnoho romantických aj zábavných chvíľ. Ako je u Kleypasovej zvykom, v príbehu podsúva do pozornosti aj veľmi výrazné vedľajšie postavy. Môžeme čakať, kedy sa objavia v ďalších dielach ako hlavní hrdinovia či hrdinky. Ja si na to rád počkám, historické romance sú často (použijem modernejší výraz) guilty pleasure súčasných čitateľov, ale ja sa k nim hlásim verejne a hrdo. A práve Lisa Kleypasová má na tom nezastupiteľný podiel.