Skôr než odídeš (Clare Swatmanová)

Počas života človek prežije rôzne chvíle, ktoré mu nie sú po chuti a ktoré by najradšej zo svojich spomienok vymazal. Zoe a Ed to nemali vo vzťahu jednoduché a prešli si rôznymi prekážkami, problémami či nezhodami. Aj napriek tomu ale vždy kráčali spolu jedným smerom. Po rokoch sa v ich živote vystriedalo všetko – láska, šťastie, hádky, zúfalstvo i zmierenie, a zdá sa, že ich krásnej budúcnosti už nič nestojí v ceste. V jeden deň však Ed zahynie pri tragickej nehode a Zoe tomu nedokáže uveriť. Dala by čokoľvek za to, aby mohla vrátiť čas a zmeniť ich osud. A potom sa niečo naozaj stane – Zoe sa vráti späť v čase, netušiac, či to, čo sa jej odohráva pred očami, je naozaj skutočné. Je však možné zmeniť to, čo sa už raz stalo? Tak či onak ale dostáva možnosť prežiť ešte raz ich spoločné momenty a povedať Edovi to, čo mu povedať nestihla.

"Mala som byť šťastná, že som napravila škody, a tešiť sa, že sa to konečne medzi nami zmení. Neubránila som sa však obavám, že sa to môže skončiť ako predtým a napriek mojim pokusom pôjde všetko ako v minulosti. Že nakoniec Edovi opäť ublížim."

Skôr než odídeš je debutom anglickej spisovateľky Clare Swaftmanovej, ktorá je na Slovensku a takisto aj vo svete pomerne neznámou autorkou. Keď som však čítal túto knihu a niekomu o nej povedal, často som sa stretol s tým, že si ľudia zamieňali Skôr než odídeš s Ak zostanem (Zostaň so mnou), ktorá pochádza z pera Gayle Formanovej a ktorá zároveň patrí medzi moje obľúbené autorky. A práve vďaka tejto podobnosti som sa ku knihe dostal aj ja. Okrem názvu ma zaujala aj jednoduchá obálka, a preto som sa rozhodol dať knihe šancu. Spočiatku som však netušil, že hlavná dejová línia príbehu bude založená na akomsi návrate v čase. Kniha totiž nie je zaradená do kategórie fantasy, a preto mi to bolo čudné. Neskôr som ale všetko dobre pochopil a oceňujem pomerne originálny námet autorky aj napriek tomu, že ide o debutový román.

Autorka potrebovala určitý čas, pokým sa dejová línia rozbehla. Na druhej strane však musím pochváliť dobrú organizovanosť príbehu a takisto aj jednotlivých myšlienok, ktoré vkladala do svojho románu. Ďalším faktom, ktorý som ocenil, bolo chronologické usporiadanie jednotlivých udalostí, ku ktorým sa Swatmanová v kapitolách príbehu vracala. Práve preto nebolo potrebné nad "presunmi v čase" príliš rozmýšľať a takisto nepôsobili ani chaoticky. Čo však knihe musím vytknúť, sú hluché miesta, ktorým sa autorka nedokázala vyvarovať. Síce mal príbeh pomerne rýchly spád, boli v ňom miesta, pri ktorých som sa nudil a ktoré by bolo z knihy vhodné vyškrtnúť. Záver príbehu ma však prekvapil a ocenil som najmä fakt, že sa autorka neuchýlila ku klišé.

"Pozorovala som svoj obraz v zrkadle, ako sa zahmlieval a črty sa postupne rozmazávali. Bolo to po prvý raz v ten deň, čo som bola chvíľu sama a uverila, že naozaj budem šťastná."

Celkovo možno Skôr než odídeš označiť ako príjemné oddychové čítanie, ktoré síce neprináša dychberúci príbeh, s ktorým by ste sa nikdy predtým nestretli, no i napriek tomu vám spríjemní voľné chvíle. Mňa čítanie tohto románu bavilo, a aj keď mal zopár nedostatkov, rozhodne neľutujem, že som sa k tejto knihe dostal. Blíži sa dovolenkové obdobie a aj toto je jedna z oddychoviek, ktorá by vo vašej knižnej výbave nemala chýbať. Prajem pekné čítanie! :-)