Čtenářská recenze: Castová P. C., Castová Kristin - Škola noci 1: Označená

Po nepřehlédnutelném úspěchu upírské ságy Stmívání se s tituly na podobné téma doslova roztrhl pytel. Na trhu se objevily jak knihy velice kvalitní, tak i vyloženě brakové kousky. Ale nebojte se, kniha Označená ze série Škola noci rozhodně patří do té první skupiny.

Děj se odehrává v moderních Spojených Státech Amerických, což osobně považuji za velké plus. Nenajdete tu (bohudíky) žádnou anonymní středověkou vesničku, které jsou pro fantasy žánr typické, a které nemalou část mladších čtenářů od tohoto utopického světa odrazují. Hlavními aktéry jsou dospívající teenageři, mezi nimiž se začala s udivující rychlostí šířit záhadná nákaza. Ze všech postižených se stávají upíři, lépe řečeno upíří mláďata (ano, přesně tohoto výrazu autorky v knize užívají), kteří nemají jinou možnost, než se utéct pod ochranu speciální školy, ve které se naučí vše potřebné k přežití. Možná byste čekali místnosti plné zaprášených knih a bublajících lektvarů, ovšem moderní svět si žádá moderní a praktickou výuku. Ale i tak bude studium tady rozhodně zábavnější než na obyčejné střední škole.

Mezi žáky vyniká jistá Zoey Redbirdová. Krom neobvykle vysoké inteligence a bezbřehé zvídavosti ji od ostatních spolužáků odlišuje i velmi výrazné tetování na čele. Černobílé tetování mají sice všichni, protože jde o jeden ze základních znaků jejich odlišného stavu, ale to Zoeyino je jiné. Víc vám k ději už neprozradím, protože by to byla škoda. Docela zajímavou úlohu v příběhu ještě hraje bohyně Nyx, která si mladou Zoe opravdu oblíbila. Je to hlavně její přítomnost, která dodává celému příběhu zdravý nádech tajemna. Ona a dospívající upíři jsou jediné pilíře fantasy, které v příběhu najdete.

Knihou Označená jsem se prokousala velmi lehce a svižně. Jde rozhodně o odpočinkové čtení. Na své si zde přijdou vyznavači „školních románů“, romanticky založené dívky i milovníci tajemna.

S přihlédnutím k povaze hlavních hrdinů bych knihu doporučila především mladší generaci čtenářů, nebo také maminkám, které zrovna doma nějakého toho teenagera vychovávají, takže mají k této skupině poměrně blízko. Mnoho akce tu nenajdete, ale jde teprve o první díl ságy, ve kterém se čerstvá upíří mláďata teprve učí vše o svých nových životech. Není tedy divu, že se o vzájemných konfliktech či budování nových přátelství dočtete v příběhu docela často.

Celkově mi kniha Označená připomíná úvodní díly příběhů kouzelnického žáka Harryho Pottera. Ale na rozdíl od J. K. Rowlingové matka a dcera Castovy umějí daleko lépe popsat a zachytit psychologii postav.

Sympatickou Zoe jim doopravdy uvěříte a snadno se jejím prostřednictvím necháte vtáhnout do příjemně ubíhajícího děje. Spolu s ní začnete pomalu pronikat do tajemství upírů. Za každou zodpovězenou otázku vám ale kniha předloží několik dalších. Například proč některé přeměněné děti ještě před dospělostí zemřou na záhadné selhání organismu? Proč upírům vadí slunce, ale s chutí konzumují česnek? A jak je to s pitím lidské krve? Jestli chcete znát odpověď, budete se muset začíst. Ale upozorňuji předem, že spoustu tajemství si kniha nechá pro sebe s příslibem dalších pokračování. A samotný závěr dává tušit, že v dalších dílech se budou hrdinové potýkat s mnohem vážnějšími problémy, než doposud…

Autorkou recenze je Jana Šrámčíková