Škandinávske umenie dobrého života

Hygge – robíme to, cítime to, voniame to, tvoríme to. Dokážeme ho objaviť v každodenných drobnostiach: v pare stúpajúcej z rannej šálky kávy, v drobných mrazivých kresbách na okne, v oddychu pod dekou s dobrou knihou v ruke, v milovaní, v krásne naaranžovanom jedle a v známej vôni... Nájdeme ho vo veciach, ktoré akýmsi zázračným spôsobom vlievajú do nášho srdca radosť, pokoj a vedomie bezpečia (bez ohľadu na okolnosti, ktoré občas okolo nás zúria).

V našej kultúre môže byť hygge celkom novým fenoménom, ktorý, povedzme si na rovinu, k existencii privedú pravdepodobne zástupy instagramových hipsterov a blogerov okato sa hlásiacich k vegánstvu a minimalizmu. A budiš! Tlieskam im! Azda od nikoho iného by to spoločnosť nezobrala tak ako od nich. Vieme, s akými trendami prichádzajú a že (napriek tomu, že občas príliš úzkoprso, oklieštene a veľmi skomprimovane) prinášajú do kontextu nášho života niečo, čo môže naozaj zvýšiť jeho kvalitu.

A Kniha o hygge je podľa môjho názoru presne takýmto trendom. Trendom, ktorý disponuje tou esenciou, ktorá môže zlepšiť kvalitu nášho života. Verím tomu. Prečo? Je to overené časom. A koniec koncov, nie je to nijakých 5 zaručených spôsobom na dokonalý život, ani recept na nehynúcu lásku, ani nijaké tajomstvo šťastného života. Nijaké klišé frázy niekoho, kto nemá o našich skutočných problémoch ani dunstu.

Skrátka ide o to viac „byť“, ako „mať“. Naučiť sa užívať si prítomný okamih a robiť ho čo najkrajším, naučiť sa vážiť si ľudí okolo seba a vytvárať pre nich miesto, na ktorom sa budú cítiť v bezpečí. Hygge je o úcte, radosti zo života, tichu, láske....

Hygge je akýmsi východiskom minimalizmu a škandinávskej kultúry (nielen dánskej), ktorá je založená na autenticite, aktuálnosti, komforte a striedmosti. Radšej ako hon za fatamorgánou sa zameriava na porozumenie toho, čo už máme.

Teoretické priblíženie filozofie hygge sa v knihe prelína s opisom dánskej kultúry a zvyklostí škandinávskych krajín v kontexte hygge a tiež citátmi nielen škandinávskych mysliteľov, ale aj architektov, umelcov a spisovateľov. Práve citáty pôsobia ako tmelidlo medzi jednotlivými prvkami textu a z heterogénnych častí tak vytvárajú jednu veľmi príjemne stráviteľnú hmotu.

Autorka možno miestami prehnane podčiarkuje „dokonalosť“ Dánov a Dánska ako takého, čo môže vyznievať trochu rušivo a kdesi v polovici knihy si čitateľ azda položí otázku, či je to v tej krajine naozaj všetko až také perfektné. Zo širšieho uhla pohľadu si ale uvedomíte, že vôbec nejde o perfektnosť, ale o praktizovanie základných morálnych a etických zásad (ktoré v našej kultúre niekedy chýbajú). A práve oni vytvárajú dojem dokonalého prostredia. Je to výsledok súčinnosti jednotlivých prvkov spoločnosti, ktoré navzájom nesúperia a nenesú identitu konkurencie, ale úcty, spolupatričnosti a ukotvenia k jednému vyššiemu celku.

Kniha o Hygge je neuveriteľne príťažlivou príručkou dánskeho umenia života - je hygge sama o sebe. Cítite to, keď ju držíte v rukách, keď listujete jej dokonale zalomenými stránkami, na ktorých sa prelínajú citáty s telom textu. A tiež vtedy, keď sa vám zrak na niekoľko dlhých sekúnd zastaví na nádherných fotografiách, ktoré vyzerajú ako z katalógu. Ona sama je pozvánkou k hygge.

Naše hodnotenie

Kniha o hygge je dokonalým zhmotnením toho, čo chce čitateľovi priniesť. Ona sama je hygge a vytvára ho všade tam, kde ju položíte. Vynikajúco skoncipovaný obsah skladajúci sa z viacerých samostatných a zároveň rovnocenných prvkov vďaka vzájomnému súladu vytvára jednoliatu, ucelenú a esteticky vysoko nasýtenú hmotu.

Klady

• Dizajn a obálka knihy
  • Použitý jazyk