Samuel Bjørk – Chlapec vo svetle reflektorov

Obľúbení vyšetrovatelia Krügerová a Munch sa vracajú s novým temným prípadom.

V roku 1999 na Vianoce šoféruje starší muž v treskúcej zime cez Škandinávske vrchy. Cestu mu skríži malý chlapec. Nehýbe sa, má modré pery a na hlave jelenie parohy. O 14 rokov neskôr nájde miestny rybár telo dievčaťa oblečeného v baletnom úbore. Vivian Bergová, dvadsaťdvaročná , nájdená v horskom jazere, zavraždená nemrznúcou zmesou pichnutou rovno do srdca pomocou injekčnej striekačky, vedľa je fotoaparát pripevnený na statív a vytrhnutá strana z detskej knihy Bratia Levie srdce. Prípad vyšetruje dvojica skúsených detektívov Mia Krügerová a Holger Munch. Vrah však hrá svoju temnú hru a vyberá si náhodných obyvateľov Nórska. Polícia je bezradná a netuší, čo má pre nich vrah pripravené.

Sprvu sa neodvážila pozrieť na posteľ, desila sa toho, čo by s ňou ten pohľad narobil, teraz však odvážne presunula zrak na bezvládne telo. Mladý muž. Možno dvadsaťštyri- či dvadsaťpäťročný. Vedľa neho položený saxofón. Topánky mal stále obuté. Oblečený v bunde. Otvorené oči. Hrôza v pohľade. Ruky zaťaté v päsť. Akoby sa snažil brániť, ale nedokázal to.

Chlapec vo svetle reflektorov je Bjorkov tretí literárny počin. Autor neostáva nič dlžný svojej povesti a opäť si pre čitateľov pripravil perfektne prepracovaný mrazivý kriminálny román, a to nielen pre detektívnu zápletku, ale aj pre spleť vzťahov medzi jednotlivými postavami.

Všetky Bjorkove knihy si vyslúžili veľkú pozornosť a jeho schopnosť vystihnúť detaily, je neskutočná. Bjork píše tak presvedčivo, že sa čitateľovi dostáva hneď pod kožu. Ak sa začítate do jeho Chlapca vo svetle reflektorov, okamžite máte pocit, že ste v dobrých rukách a dokazuje to aj vo svojich predošlých románoch. Bjork píše čisto, elegantne, bez zádrheľov a jediného nudného momentu.

Publikum znova rieši komplikovaný prípad so známymi menami vyšetrovateľov. Mia Krügerová, ktorá sa stále nevie vyrovnať so smrťou svojej sestry, no konečne nemá samovražedné sklony, vyhýba sa alkoholu a tabletkám. Chystá sa stráviť pol roka na plachetnici v Karibiku a oddychovať. Holger Munch, tuhý fajčiar s dobráckym srdcom, ktorý stále sníva o kompletnej rodine, no momentálne je odhodlaný venovať viac času svojej dcére, ktorá sa stala obeťou chorého vraha v predchádzajúcej Bjorkovej knihe Sova.

„Vyzerá to tak, že prišelec sa zo svojich hriechov vyspovedal. Pravdepodobne vpichol kňazovi dávku priamo cez mriežku. Potom prešiel na druhú stranu a áno, urobil, pre čo prišiel.“ „Pozreli ste sa do objektívu?“ „Nemohla som si pomôcť,“ priznala Lillian. „A?“ „Číslo dvadsaťdeväť,“ potichu prikývla. „Dopekla,“ povedal Munch. „Môže to tak vyzerať,“ skonštatovala Lundová bez stopy irónie v hlase. „Ranka pri ústach?“

V úvode sa čitateľ stretáva s chladnokrvnou, vykalkulovanou a naplánovanou vraždou mladej ženy. Bjork píše tak chytľavo a pútavo, dokáže sa tak obratne pohrávať s postavami, že čitateľ absolútne netuší, čo má autor v pláne na ďalších stranách. Aj keď autorove knihy na seba nenadväzujú a vyšetrovatelia vždy čelia novým prípadom, Bjork nezabúda ani na tých čitateľov, ktorí jeho predošlé romány nepoznajú. Predsa len život detektívov sa vyvíja v každej knihe a aj tu nájdete stručné informácie o osudoch jednotlivých postáv.

Čitateľ zatiaľ len tápe, pomaly si spája jednotlivé súvislosti, no aj keď sa príbeh stále hýbe dopredu, autor je skúpy na slovo. Publikum sa stáva súčasťou aj druhej vraždy, dej naberá na gradácii, no vyšetrovatelia sú bezmocní. Bjork výborne kombinuje prvky napätia, nebezpečenstva, temnoty, no nezabúda ani na vývoj postáv. Majstrovsky rozohráva ich životné osudy, ktoré sú navzájom prepletené. Publikum netrpezlivo hltá stranu za stranou, snaží sa spoznať vraha, no Bjork neustále zavádza a prekvapuje nečakanými zvratmi. Vytvára nezabudnuteľné situácie v reálnom prostredí, pridáva viac akčnosti a dodržiava štýl severskej detektívnej tradície.

Chlapec vo svetle reflektorov udrie na strunu mnohým čitateľom, ktorí milujú severské kriminálky s perfektným hereckým obsadením a výborným rozprávačským talentom. Detektívka, pri ktorej vám zmizne z tváre úsmev a srdce sa vám rozbúcha ako o život. Stanete sa jej dobrovoľným zajatcom až do poslednej dych vyrážajúcej strany.

Recenzovala: Simona Rošková