Rosnička - František Kozmon

Rosnička je tretím románom Františka Kozmona a druhým v rámci série s Marekom Wolfom. Čudujem sa, že mne ako nadšencovi knižných sérií ušiel prvý diel Potkan, ale po prečítaní Rosničky som sa rozhodol napraviť to. Mnohé vydavateľstvá sa snažia priniesť na náš trh autora či autorku schopných konkurovať Dominikovi Dánovi. Verím, že čitatelia nebudú dlhodobo krátkozrakí a upriamia pozornosť aj na iných šikovných spisovateľov. František Kozmon patrí medzi nich. Jeho krimiromán má všetko, čo by priaznivci žánru mohli očakávať - zaujímavú zápletku, výraznú hlavnú postavu (spolu s jej tímom), pohľad na prácu policajných zložiek, a tiež čosi navyše - pre našinca známe, ale čitateľsky iste príťažlivé prostredie chorvátskeho Splitu. Kapitán Marek Wolf sa však paradoxne neocitá v úlohe vyšetrovateľa, ale - nečakane - hlavného podozrivého.

"Musí si ich získať. Bude s nimi spolupracovať. Poznal otázky, ktoré mu budú klásť. Horúčkovito rozmýšľal nad odpoveďami. Čo povie a čo zamlčí? Ako porozpráva svoj príbeh tak, aby znel dôveryhodne a zároveň mu dal šancu? Hoci mal potrebné skúsenosti, jeho myseľ nedokázala pracovať na plné obrátky. Dookola sa v nej opakovali tie isté otázky: Ako Nina zomrela? Ako sa ocitla v kufri jeho auta? Kto to spravil? Prečo?"

Cestou z dovolenky je Marek Wolf zastavený diaľničnou hliadkou, ktorá v jeho kufri objaví mŕtvolu jeho priateľky, moderátorky počasia Niny. Od tej chvíle na vlastnej koži pociťuje kolobeh spravodlivosti z opačnej pozície, ako bol doteraz zvyknutý. Uvedomuje si, že všetky okolnosti i dôkazy svedčia proti nemu, no on sa všemožne snaží presvedčiť chorvátskych vyšetrovateľov, že je nevinný. Do Splitu za ním takmer vzápätí vycestujú hovorkyňa Denisa a psychologička Petra. Nemajú síce žiadne právomoci, ale to im nebráni rozbehnúť vlastné neoficiálne pátranie. Najprv sa púšťajú po stopách mladého boháča, potomka mocnej splitskej rodiny, ktorý si vraj krátko pred osudnou nocou robil na Ninu zálusk. Na rováši má toho dosť, prekvapivo, aj šéf splitského tímu Vjeran Juriša, naoko plne spolupracujúci so slovenskými orgánmi. Viac svetla do prípadu by azda mohla vniesť nekompromisná Marija, poverená vyšetrovaním Nininej smrti. Je však presvedčená o Marekovej vine a bude pre ňu ťažké zmeniť postoj, keď všetko podporuje jej teóriu. Ani sám Wolf sa však nemieni iba nečinne prizerať, ako sa jeho život rúti do záhuby, a je odhodlaný nájsť skutočného vraha stoj čo stoj...

"Marek zastal, keď počul výstrel. Zvažoval, či sa vráti. Má vôbec ešte na výber? Je väzeň na úteku. Pomohlo by mu, ak by sa dobrovoľne vzdal? Rozhodol sa, že musí aspoň skontrolovať situáciu. Opatrne vyšiel z húštiny. Uvidel Jurišu, sediaceho na zadnom sedadle auta, jednou rukou si stískal druhé rameno. Krvácal. Wolf spanikáril. Vytratil sa znova medzi krami. Nasledoval chodníčky, ktoré ho doviedli k hlavnej ceste. Váhal. Ako dlho bude trvať, než po ňom vyhlásia pátranie? Premýšľal, či vie aspoň určiť, kde sa nachádza."

Rosnička má jedno veľké plus, a to je prostredia Chorvátska. Vymaňuje sa tým z bežných kriminálok, akých je neúrekom, a ponúka čosi navyše. Na začiatku som sa potešil, že začína zhurta, zatknutím hlavného hrdinu, ale rýchlo som bol vyvedený z omylu. Príbeh sa totiž odvíja v súčasnosti aj retrospektívne v minulosti, kde sa viac dozvieme o priebehu vzťahu medzi Marekom Wolfom a jeho priateľkou Ninou. Niekedy sa mi tieto pasáže zdali zbytočné a iba zdržiavali dej. Ak mám pravdu povedať, viac ako Wolf či jeho kolegyne ma zaujala Marija Ležovic, členka splitskej polície. Dá sa povedať, že ide o druhú hlavnú postavu a v tomto prípade zohráva dôležitú rolu. Páči sa mi jej vnútorný svet a postupné nevyhnutné zmeny, ktorými musí prejsť. Žena, čo spočiatku pôsobila prísne a miestami otravne, sa mení na skúšanú osobu, ktorá si vás určite získa. Ďalším zaujímavým motívom je jej nadriadený a kamarát Juriša, ktorému autor tiež nadelil pútavý osud, vinúci sa celým dejom. František Kozmon sa pekne rozbehol a ak si udrží zvolené tempo, jeho Marek Wolf zrejme vyrieši ešte nejeden prípad.