Remeselne dobré, i keď trochu chladné krimi

Začínam mať tichý dojem, že mánia ohľadom severskej literatúry pomaly utícha. Ťažko povedať, či je to pre priveľký počet ponúkaných titulov, ťažiacich zo slávy predošlých bestselerov, alebo pre klesajúcu kvalitu. Čo si budeme klamať, dokonca ani taká stálica ako Nesbo sériou príbehov spoza polárneho kruhu až tak neohúril. Z posledných kníh situáciu zachránili aspoň manželia Börjlindovci či Michael Hjort s Hansom Rosenfeldtom. Švédsky autor Dan T. Sehlberg sa predstavil slovenským čitateľom v roku 2014 debutom Mona o počítačovom víruse, ktorý prekonal hranice technológií a nakazil človeka. V jeho voľnom pokračovaní pod názvom Sinon hrozí, že prerastie do celosvetovej pandémie. "Voľné pokračovanie" naznačuje, že knihu môžete čítať aj bez znalosti Mony, ako som to spravil ja, ale napriek tomu vám predsa len odporúčam zoznámiť sa aj s prvým dielom série. Minimálne budete mať lepší prehľad o postavách a ich vzťahoch, čím sa iste zlepší zážitok z čítania. Mne totiž trvalo o niečo dlhšie, kým som im prišiel na chuť.

"Hoci bol zatvorený sedemnásť metrov pod zemou, nekapituloval. Napriek všetkému sa mu podarilo vytvoriť si záchranné lano, síce tenké a krehké, no aspoň mal nádej. A či mu toto lano zachráni život, alebo nie, nebolo podstatné. Najdôležitejšie bolo, že bez pochýb zničí ten jej. Dočká sa tak svojej pomsty a ona zhorí v pekle. Akim sa schúlil na prični. Rachel Popo zhorí v pekle."

Eric Söderqvist sa vyrovnáva s dôsledkami záchrany svojej manželky Hanny pred nebezpečným vírusom. Lenže postupne sa začne zvyšovať počet nakazených, medzi inými aj lekár a sestra, ktorí Hannu liečili. Hanna si to kladie za vinu a rada by nejako prispela k vytvoreniu protilátky. Súkromná farmaceutická spoločnosť Cryonordic chce využiť vzorku jej krvi, avšak ako sa zdá, ľudia stojaci v pozadí majú vlastné plány. Podľa všetkého sú napojení na silnú teroristickú skupinu, kam patrí aj Akim Katz - bývalý izraelský funkcionár, ktorý po odhalení jeho zrady skončil vo väzení. Podarí sa mu utiecť a okrem novej úlohy je motivovaný aj túžbou po pomste voči izraelskej agentke Rachel Popo. Zariadi, aby uniesli jej chorú sestru, jedinú osobu, na ktorej jej záleží. Rachel je odhodlaná nájsť ju a potrestať Akima nadobro. Eric a Rachel sú napokon nútení opäť spojiť sily, pretože ich niekdajší boj bol očividne len slabou predohrou voči tomu, čo má ešte len prísť...

"Rachel vyšla na mólo a pridala do kroku. Hanna nemotorne krivkala za ňou. Rachel rozhodným krokom mierila k veľkej lodi. Hanna s hrôzou zbadala, ako sa na palubu vynoril ďalší muž v čiernom. V ruke držal zbraň. Čo to, preboha, Rachel vystrája? Hanna zastala. Chcela zavolať na Rachel, varovať ju. Muž so zbraňou kývol Rachel na pozdrav. Bez mihnutia oka ho zastrelila. Ohlušujúca rana sa rozľahla po okolí a vystrašené labute odleteli v ústrety šíremu moru. Hanne sa podlomili kolená a tvrdo sa zviezla na zem."

Sinon sa u mňa síce nezaradí medzi diela, ktoré vo mne dlhodobo zanechajú dobrý dojem, ale na jedno prečítanie postačí. Dan T. Sehlberg v ňom spája špionážne praktiky s informačnými technológiami, čo z neho robí moderný príbeh s akciou a napätím. Na mňa však všetky záležitosti okolo počítačov, vírusov a peňažných machinácií pôsobili dosť chladne, ťažko sa mi vžívalo do deja a ani postavy sa mi nezdali veľmi emocionálne. Zachránil to motív pomsty Akima voči Rachel a snaha o záchranu blízkych, táto motivácia je omnoho ľudskejšia a uveriteľnejšia. A najmä spojenie Rachel a Hanny sa mi javilo ako najlepší motív celého príbehu. Sinon je určený fanúšikom kriminálok obohatených viac o akciu a globálne problémy než o detektívne a vyšetrovateľské postupy.