Čtenářská recenze: Řecká kuchyně Marthy Elefteriadu

Tuto knihu jsem si vybrala, protože mám ráda kuchařky, které obsahují něco víc, než jen strohý popis receptů doplněný o několik fotografií. A Řecka kuchyně Marthy Elefteriadu to „něco víc“ rozhodně má.

Kořeny řecké kuchyně sahají hluboko do starověku, ale její originální receptury se vyvíjely a zdokonalovaly po celá staletí až do současnosti. Není tedy divu, že prvních třech kapitolách nám autorka přiblíží gastronomickou historii. První kapitola se věnuje starověku, především starověkému Řecku. Vyvrací obecný názor, že staří Řekové byli jen nudní filozofující patróni a podá vám důkaz, že některé ze současných řeckých jídel mohl ochutnat už slavný Sokrates.

Středověká část vám například prozradí, odkud se vzaly typické kuchařské čepice a jak se do řecké kuchyně promítl obchodní vliv byzantské říše. A kapitola s názvem Něco z dneška nás seznámí se současným charakteristickým řeckým pohostinstvím a poskytne vám několik užitečných návodů pro případ, že byste si jako cíl své příští dovolené vybrali labužnické cestování po Řecku. Praktické jsou např. místní pojmenování nejrůznějších gastronomických zařízení: od taveren, přes kavárny až po mléčný bar. Nezklamou vás ani tipy na nejlepší servírované pochoutky.

Opusťme historii a přesuňme se k praktické části. Než vás autorka pustí ke sporáku, seznámí vás ještě s neznámějšími pojmy řecké kuchyně. Pěkně v kostce tu najdete nejznámější řecká jídla, omáčky a bylinky. Samotná receptová část je rozdělena na 23 kapitol. Mimo jiné např. předkrmy, polévky, omáčky, saláty, vaječná jídla, 8 kapitol o mase, zeleninová jídla, ryby, plody moře, ovocné zavařeniny a sladké moučníky.

Přiznám se, že jsem měla trochu strach z typického řeckého dávkování, protože řecké hospodyňky vaří „od oka“. Ale kniha je v tomhle bohudíky velmi podrobná, i když zároveň nechává dostatek prostoru pro vlastní chuť a fantazii. Nejinak se staví i k pomocným receptům. Zatímco některé moderní kuchařky vás zkrátka požádají, abyste uvařili bešamel, tato kuchařka vám k tomu dodá i podrobný návod. I složitější recepty tak díky tomu zvládne i nezkušený kuchař.

Závěrem knihy bývá obvykle rejstřík, ale Martha Elefteriadu před něj ještě vpasovala tři kapitolky o dobrém pití, které k dobrému jídlu rozhodně patří. Přečtete si zde něco o kávě, víně a typickém řeckém lahodném nápoji Metaxa.

Takže Na zdraví! a Dobrou chuť! Nebo také pořecku: Jia Mas! A Kali Orexi!

Autorkou recenze je JanaŠrámčíková