RECENZIA: Manželovo tajomstvo (Liane Moriartyová)

Práve dnes vychádza v dotlači úspešné Manželovo tajomstvo od austrálskej autorky Liane Moriartyovej, ktorej meno nájdete aj na obálke titulu Prečo sme sa vlastne rozišli?. Spoločné majú tieto publikácie minimálne svoju tematiku, rozprávajúcu o skutočnom živote, vernosti, ale aj náročných rozhodnutiach.

Pamätám si na množstvo sklamaní vo svojom živote. Sklamaní od ľudí, ktorým somdôveroval a mal s nimi veľmi blízky vzťah. Život je však nevyspytateľný a nikdy neviete, čo na vás číha za rohom. Celila je matkou troch detí a keď objaví na povale zaprášený list od svojho muža, je skeptická. Najmä kvôli odkazu, ktorý jej udrie do očí. Otvoriť v prípade mojej smrti. Jej muž však stále žije a ona sa dostáva do neľahkej situácie. Buď bude mlčať a ochráni svoje manželstvo, alebo ublíži tým, ktorých má najradšej.

"Ľudia si myslia, že po tragédii človek zmúdrie, že tá skúsenosť ho automaticky posunie na vyššiu úroveň, avšak tragédia iba robí človeka malicherným a protivným."

Román Prečo sme sa vlastne rozišli vo mne zanechal množstvo pocitov. Práve preto som dlho neotáľal a prečítal si aj Manželovo tajomstvo. Mohlo by sa zdať, že oba príbehy budú navlas rovnaké, no určite to nie je pravda. Hoci autorka spomína podobné témy a jej romány prinášajú nejedno ponaučenie či hlbšiu myšlienku, oba majú v sebe niečo odlišné. Už v predošlej recenzii som spomínal výnimočný Moriartyovej štýl, vďaka ktorému ubiehajú jednotlivé stránky jedna radosť. Autorka mala totiž dopredu premyslenú celú koncepciu Manželovho tajomstva a až na samom konci zistíte, o čo Moriartyovej vlastne celú dobu išlo.

Ak vaše manželstvo prestane plniť svoju funkciu a ak sú náplňou jednotlivých dní iba hádky, verte, že najviac budú trpieť vaše deti. Práve takúto myšlienku vo mne vzbudilo Manželovo tajomstvo, ktoré nejedného z vás prinúti zamyslieť sa. Pretože život nie je iba o výhre a každý z nás nemá len tie dobré stránky. Síce mi občas prekážalo veľké množstvo dejových línií a spočiatku som sa nevedel zorientovať v hŕstke charakterov, ktoré neustále pribúdali, hlavná myšlienka príbehu môj dojem jednoznačne zachránila

"Nikto z nás nevie, ako by sa náš život mohol a mal vyvíjať. A možno je to tak dobre. Niektoré tajomstvá majú navždy zostať tajomstvami."

Manželovo tajomstvo sa mi veľmi páčilo, avšak myslím si, že celý námet tohto románu by vyznel oveľa lepšie s menším počtom dejových línií. Tri súčasne prebiehajúce príbehy môžu totiž pôsobiť mätúco. To je azda jediná pripomienka, ktorú som dokázal tomuto príbehu vytknúť. Väčšina ľudí si myslí, že Moriartyovej knihy môžu čítať iba ženy. Je síce pravdou, že oba autorkine príbehy rozprávajú o rodine, priateľstvách a dôvere, to z nich však nerobí vyslovene ženskú literatúru. Po tomto románe by dozaista mal siahnuť každý, kto v sebe skrýva čo i len jedno tajomstvo. Osobne ma Moriartyová opäť príjemne prekvapila a určite si prečítam aj jej nasledujúce dielo, ktoré vyjde v slovenskom preklade už čoskoro. Na záver by som vám veľmi rád pripomenul rozhovor s Liane Moriartyovou, v ktorom sa dozviete viac o jej knihách a napríklad aj to, čo odporúča začínajúcim autorom. Môžete si ho prečítať na tejto adrese.