RECENZIA: Jo Nesbo - Netopierí muž

Detektív Harry Hole bol vyslaný do Austrálie vyšetriť vraždu nórskeho dievčaťa, kde má pomôcť v pátraní miestnemu policajnému zboru. Do toho sa zaplietajú viaceré úmrtia, drogy, box, prostitútky či potulní cirkusanti.

Detail tovaru Netopierí muž
Vaša cena: 14,53 € Kúpiť

Harryho však stále máta minulosť. Jeho problémy s alkoholom ho stále ponárajú na dno. Tiež nedokáže zabudnúť na smrť kolegu, za ktorú bol vinný on. Prípad mŕtveho dievčaťa sa čo raz viac zamotáva. Aj Holeov skúsený austrálsky kolega Andrew Kensington stráca nádej. Prípad však treba vyriešiť, kým si netopier, symbol smrti austrálskych aborigénov, nenájde ďalšiu obeť.

Netopierí muž je prvý prípad svetoznámeho detektíva Harryho Holea. Jo Nesbo je pokladaný za nasledovníka Stiega Larssona, ktorý má na konte sériu bestsellerov Millennium. Na to, že táto kniha je jeho prvotinou, je napísaná s ohromným prehľadom. Páčilo sa mi doplnenie slovenského (nórskeho) textu angličtinou, bolo to veľmi nápadité a originálne. Niet divu, že bol tento úžasný detektívny román ocenený cenou Glasnyckeln za najlepšiu severskú detektívku. Tento kriminálny román mal určité prvky rozobrané do detailov, práve to bolo na tejto knihe perfektné. Napríklad skvelé obohatenie príbehu boli mystické prvky ako aborigénska verzia príbeh o vzniku sveta.

Ústrednou postavou kriminálnych románov Jo Nesba je Harry Hole, ktorý je skvelý vyšetrovateľ. Je až prekvapivé aké súvislosti ho napadnú. Bolo úplne perfektné, že aj bol opitý uvažoval triezvejšie ako niektorí triezvi ľudia. Ale ten alkohol sa mu nie vždy moc vyplatil. Scény z jeho osobnej histórie môžu o tom rozprávať. Tiež mi prišiel veľmi charizmatický, inteligentný, nadaný a zanietený. Páčili sa mi scény z jeho minulosti, lebo keby tam neboli, bolo by ťažké pochopiť jeho povahu a správanie. Keď sa zameriam na vedľajšie postavy, mnohé z nich boli skvelo prepracované a veľmi zaujímavé. Austrálsky policajt Andrew Kensington dodal knihe vtip aj rôzne zaujímavé scény z minulého storočia, ktoré nemuseli byť vymyslené. Mladá Švédka Birgitta zase príbehu dodala krásu a ženskosť, pretože ukázala, že aj tvrdý človek ako Hole môže cítiť a mať rád.

Séria o Harry Holeovi začala veľmi zaujímavo a originálne. Bolo skvelá, že aj keď hlavný hrdina je Nór, príbeh sa odohráva na druhom konci sveta - v Austrálii. To príbeh doplnilo a ozvláštnilo prvkami histórie, kultúry a zvykov tamojších ľudí. Toto celé ma na svedomí rozprávačské majstrovstvo nórskeho autora. Najprv tomu ako bol príbeh skvelo premyslený a napísaný, našla som pár hluchým miest, ktoré ma neohromili. Postupne však celý príbeh skvelo gradoval a páchateľa som teda neodhadla, pretože autor drží čitateľa v napätí až do samotného konca. Takou ďalšou výhodou bolo spracovanie textu a grafika knihy, pretože pri čítaní sa dalo hocikedy zastať, vrátiť sa a nájsť ďalšie skryté významy, ktoré neboli badateľné hneď. Po prečítaní tejto knihy však môžem len súhlasiť s označením Nesba ako ďalšieho Larssona či kráľa súčasnej kriminálnej literatúry. Jeho knihy majú spád, dej, skvelé postavy a originalitu. Takže ak sa vám páčilo Millennium alebo iné severské krimi mali by sa dať nalákať aj na literatúru tohto autora. Kriminálne romány s Harrym Holom majú už 10 dielov a posledný má názov Polícia, kde sa hlavný hrdina opäť ocitne v rodnom Osle. Druhý diel z tejto série sa dočká slovenského prekladu na jar budúceho roku a dostane názov Šváby. Brutálna vražda v Austrálii, ktorú vyšetruje Harry Hole, tak to si žiadny knihomoľ nemôže nechať ujsť!

Hodnotenie: ****

Recenzoval: Christine