RECENZIA: Gayle Formanová - Iba jeden rok

Ona a on. Stretli sa spolu v Londýne a zažili nezabudnuteľný deň a noc v Paríži. Ale ráno všetko skončilo. Willem sa prebúdza v nemocnici a na svoju Lulu len spomína. Príbeh Allyson poznáme, ale čo robil celý rok Willem nikto nevie. Ten totiž na svoju Lulu nedokázal zabudnúť, ani po čase. Na jej krásne vlasy, nežný úsmev a spoločné zážitky. Kvôli nej prešiel pol sveta, ale predsa ju nenašiel. Mladý Holanďan cestoval ďalej, no jeho spomienky na Paríž stále trvajú.

Iba jeden rok je pokračovanie Iba jedného dňa. V prvej časti série sme spoznali hlavne príbeh zo strany Allyson, pre Willema známu ako Lulu. Táto kniha je písaná z pohľadu Willema, čo má obrovské plusy. Príbeh je totiž perfektne napísaný, niet to divu keďže Gayle Formanová je autorka niekoľkých bestsellerov. Čoskoro sa napríklad dočkáme filmovej verzie jej knihy Ak zostanem. Jej knihy sú písané veľmi jednoducho ale s veľkým citom, lebo autorka sa vie skvelo vžiť do roly mladého človeka. Príbehy na seba veľmi nadväzujú, druhý začína presne tam, kde predchádzajúca kniha končí. Tiež to je veľmi príjemné čítanie, ktoré vie čitateľa upútať hlavne svojím krásnym príbehom. A práve preto, ju nebude môcť odložiť.

Willem je veľmi komplikovaná postava, pretože je veľmi zaujímavý ale zároveň veľmi zložitý. Autorka nám totiž perfektne predstavuje jeho milosti, pocity a zázemie. Jeho predchádzajúci život nebol vždy prechádzka ružovou záhradou. Zažil totiž viacero životných strastí, s ktorými bolo ťažké sa vysporiadať. Čitateľovi ho preto môže prísť ľúto, čo zastihlo aj mňa. Jeho nové zážitky sú s tými minulými veľmi spojené. Páčilo sa mi, že opäť veľmi cestoval a čitateľom sú predstavené prvky ďalších nových kultúr, rovnako ako to bolo aj v prvej knihe. Čo je pekne na ňom je to, že aj keď má naozaj dostatok finančných prostriedkov nespráva sa povrchne a namyslene, skôr žije a správa sa veľmi skromne a jednoducho.

Celkovo je táto séria perfektne napísaná a premyslená do poslednej vety. Využíva múdrosti Shakespearea, ktoré platia už niekoľko storočí, čo je jeden z výrazných kladov tejto knihy. Ďalšou vecou, ktorú musím pochváliť je obálka a celkové grafické podanie knihy, ktoré sa veľmi vydarilo. Romantická ale zároveň dramatická kniha nadchne každého milovníka žánru young adult. Je skvelé, že slovenskí čitatelia sa dočkali prekladu, ktorý je naozaj dobrý a hlavne preto, že takto dobrých kníh je na trhu naozaj málo. Pre porovnanie s Iba jedným dňom však musím vytknúť, že hoci Willem je viac zaujímavejšia postava, jeho pohľad príbehu mi prišiel o trošku slabší ako ten Allysonin. Pre svoj originálny nápad je však veľmi špeciálna, ba dokonca unikátna. Je to totiž skvelá chuťovka na večer, určite však pri jej čítaní nečakajte možnosť odloženia. Pretože príbeh si vás tak získa, že musíte zistiť koniec príbehu Willema a Lulu.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu si môžete so skvelou zľavou kúpiť na tejto stránke.

Recenzoval: Christine
our-universe-of-books.blogspot.sk