RECENZIA: Eleanor a Park (Rainbow Rowellová)

Obaja majú šestnásť, sú spolužiaci a sú úplne iní ako ostatní. Ona je dievča z chudobnej rodiny s rodičmi, ktorých neznáša, on zas aziat s malým sebavedomím a vášňou pre komixy. Nie sú hlúpi a vedia, že prvá láska nikdy dlho nevydrží.... Sú však dosť odvážni, a preto to spolu skúsia.

To, že Eleanor a Park vyjdú aj v slovenskom preklade, potešilo nejedného priaznivca Rainbow Rowellovej. Jej diela sa stali obľúbené a okrem už spomínanej knihy sa môžeme tešiť aj na Fanúšičku, ktorá vyjde budúci rok. Avšak späť k Eleanor a Park. Ich príbeh jeneobyčajný a pritom tak obohraný: prvé naozajstné kamarátstva, láska, problémy s rodičmi. Rowellová neprichádza s ničím novým, čo by už nebolo povedané. Všetky nápady ale podáva šialeným spôsobom. Hoci jej štylistika nebola nijak výnimočná, dokázala napísať pútavú knižku s gradáciou príbehu a množstvom dychberúcich okamihov. Dáte jej dielu šancu tak, ako dali Eleanor a Park šancu spoločnej láske?

Tento príbeh ma zaujal už dávno pred svojím vydaním. Mám rád oddychovky a Eleanor a Park mi presne tak pripadali. Už podľa anotácie som tušil, že pôjde o knihu, ktorá bude niečím odlišná od ostatných. A naozaj sa tak stalo: Rowellová rada používa krátke vety, ktoré posúvajú príbeh veľmi rýchlo dopredu. Zároveň sa neobťažovala s veľkým úvodom - postavila vás pred hotovú vec, do otvoreného deja. Už som spomínal, že po štylistickej stránke jej dielo nebolo ničím výnimočné, no i tak patrí medzi knihy, ktoré by mali patriť do povinnej výbavy fanúšikov young adult kníh.

"Držať Eleanor za ruku bolo ako mať v dlani motýľa. Alebo
tlčúce srdce. Čosi dokonalé a dokonale živé."

Oba charaktery boli niečím iné. Zatiaľ čo v iných knihách nájdete nanajvýš jedného čudáka s kapucňou, ktorý neobľubuje prítomnosť ostatných, v tomto diele sú čudákmi rovno obe hlavné postavy. Každý však s iným, škaredým osudom. Kým rodičia Eleanor žijú z výplaty do výplaty a doma žije so štyrmi ďalšími súrodencami, Parkova rodina s peniazmi problém nemá. Čo ho trápi sú však črty aziata, ktoré v autobuse, kde sedí sám, ostražito skrýva za komiksy. Niekedy nič nejde tak, ako by sme si predstavovali - obaja sú ale odhodlaní bojovať a hoci vedia, že všetko sa raz skončí, dajú hocičo preto, aby boli silnejší než neprajní rodičia a osud.

"Cítila, že je s Parkom v bezpečí. Chránil ju ako magnetické pole."

Eleanor a Park pre mňa neboli knihou, ktorá vo mne zanechá silné emócie a neboli ani románom, ktorý nemôžete odložiť do poslednej strany. Autorka napísala jednoduchý príbeh s potenciálom zaujať každého, kto sa nerád riadi podľa davu. Riskla to a vytvorila šialený román so šialenými hlavnými postavami. Svedomito môžem povedať, že sa jej to podarilo na výbornú. Je len a len na vás, či to risknete spolu s Rainbow Rowellovou a dáte tejto knihe šancu. Odvážlivcom prajem pekné čítanie! :-)