(RC Review) Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol - Jonas Jonasson

Príbeh rozpráva o čerstvom storočnom starčekovi, ktorý sa rozhodol, že ešte nie je taký suchár a vydal sa na "výlet". Hneď na začiatku sa rozhodne pre viac-menej nebezpečnú cestu, ktorú ma na starosti autobusová zastávka, jeden kufor a mladík, ktorý potreboval ísť na záchod. Samozrejme, v Allanovi drieme duch mladíka a tak sa rozhodol si kufor vziať a zistiť, či v ňom nie je teplé oblečenie. (Z domova sa vybral v "cikacích papučiach". :D) Po cesta autobusom za 48 korún sa ocitá na schátranej železničnej stanici, kde stretáva sedemdesiatnika pri plnej sile a rozumu. Príbeh je poprepletaný s prítomnosťou, ako storočný Allan putuje kam sa mu zachce, a s minulosťou, či už o jeho otcovi a detstve alebo dospievaní a jeho skutkoch počas druhej svetovej vojny.

Jonas Jonasson sa narodil a vyrástol vo švédskom Växjö. Po štúdiu jazykov v Göteborgu pracoval ako novinár najskôr v Smalandsposten, potom v Expressen. Neskôr sa venoval konzultačnej činnosti v oblasti médií a nakoniec pracoval v mediálnej agentúre OTW. Po dvadsiatich rokoch v novinách, televízii a mediálnej komunikácii predal všetko, čo mal, a dal výpoveď. Teraz žije v kantóne Ticino, čo je po taliansky hovoriaca časť Švajčiarska, kde v dome s výhľadom na jazero Lugano dokončuje svoj druhý román. Jonassonov Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol sa stal svetovým bestsellerom, vyšiel v tridsiatich jazykoch a len vo Švédsku sa predalo viac ako milión výtlačkov.

Storočný mládenec

Neskutočne ma v celom deji dostáva Allanov pokoj a pohoda. Ten chlap je pokojný aj vtedy, keď zabil človeka. Iba si povedal, že majú dobré raňajky. V jeho veku je to pochopiteľné, veď sa nemôže stresovať, no on "trpel" týmto pokojom snáď celý život. V jeho minulosti sa môžeme stretnúť s menami ako Stalin, Truman, Brežnev a ďalší, ktorých život viac alebo menej ovplyvnil. Bol to veľmi zaujímavý príbeh, keďže je odborníkom na výbušniny a nepatrí k žiadnej politickej strane. Samozrejme, holduje vodke, čo bolo v tom období ako normálna voda. (Myslím, že ju tak aj bral. :D)

Osobné hodnotenie

Kniha je už od začiatku zaujímavá. Prekvapil ma Allan ako postava, ktorá má zdravý rozum a vôbec sa duchom necíti taký starý ako v skutočnosti je. O jeho tele už sa to povedať nedá, no pri ceste na autobusovú stanicu zdolal múrik, čo je úctyhodný výkon. ;) Obdivujem na ňom, že je to jeden z tých ľudí, ktorý sa nevzdávajú a vždy majú po ruke trefnú hlášku alebo ranu. :D

Na železničnej stanici sa stretáva s Juliusom, ktorý je skoro rovnaký prípad ako Allan - teda až na vek. Je to zaujímavý chlapík, ktorý si toho v živote preskákal dosť, no za väčšinu vecí si môže on sám. Vysporiadal sa so životom veľmi dobre, keďže si útulne žije na stanici, na čierno berie elektrinu a chudí strieľať losov. :D Julius ma po Allanovi zaujal zo všetkých najviac. :)

No, čo vám k tomu mám ešte povedať? Príbeh som si užila do poslednej vety, no miestami sa mi zdalo nudné, ako autor všetko do podrobností opisuje. Možno by neuškodilo zredukovať nejaké všeobecné opisy a vynahradiť to na osobách, ktoré Allan stretol. Ich príbehy boli dostačujúce a zaujímavé, keď s každým sme sa mohli dôslednejšie zoznámiť prostredníctvom nášho storočného starčeka. No je to iba môj osobný názor.
Aj keď takéto knihy nevyhľadávam, som veľmi rada, že som si ju mohla prečítať. Možno nakoniec začnem
čítať takýto typ kníh, pretože to bol jeden neuveriteľný príbeh a Allan ma miestami dostával do kolien. Vlastne, veľmi mi pripomína jedného pána, ktorý istý čas aj so svojom ženou býval oproti mojej babke. Bol to vtipný, milý a vynaliezavý deduško. Možno aj pre to ma tento príbeh tak okúzlil.
Na menšie drobnosti bol príbeh podľa môjho dobrý, zaujímavý a pre čitateľov, ktorí takéto príbehy vyhľadávajú určite nebude sklamaním. Takže moje hodnotenie je osem hviezdičiek. :) A čo na ňu hovoríte vy?

Ďakujem nakladateľstvu Ikar za poskytnutie recenzného výtlačku. Veľmi si toho vážim.

Recenzoval: MajSkaj
majskajlibrary.blogspot.sk