(RC Review) Dvanástka - Justin Cronin

Pokračovanie Priechodu bolo také strhujúce ako sa očakávalo. Amy, Peter, Alicia, Hollis, Michael, Sara a mnoho ďalších duší má nepokojnú budúcnosť, ktorá nie je ani v najmenšom ružová. Po príchode do Roswellu sa zomlelo veľa udalostí a prešlo mnoho - pre niekoho nebadateľných - rokov. Spomienky na Dávnu minulosť nie sú iba spomienkami a po Roku Nula nasledovalo obdobie krutosti a nového vývoja.

Majster hororu Stephen King o Priechode povedal: „Raz za čas sa stane, že sa na trhu objaví román pre skutočných milovníkov veľkých románov: strhujúci, fascinujúci príbeh napísaný jednoduchým, striedmym štýlom, no s neuveriteľnou dávkou predstavivosti... Ak z Priechodu prečítate pätnásť strán, chytí vás; ak tridsať, pohltí vás a odložíte ho až nadránom.“

Rok Nula

Rok Nula je obdobie po vypuknutí nákazy. Ľudia stále nemajú presnú predstavu o rozsahu a dopade víru, ktorý zachvátil zem. Hŕstka ľudí, ktorí dokázali odolať nátlaku Dvanástky a ich Mnohých sa zišli dokopy, aby zachránili seba a pokúsili sa svojou existenciou napraviť čo sa dá. Pre to je potrebná odvaha, ktorú našla malá hŕstka preživších.

Armáda nepríde, preto musia nájsť oni ju, uvedomili si a začali konať na vlastnú päsť. Bernard Kittridge známy ako "Posledná denverská bašta", April, Timothy a Danny Chayes.

Osobné hodnotenie (obsahuje spoilery)

Zo začiatku musím povedať, že som sa potešila, keď som prišla na časť s Aliciou, pomyslela som, že to konečne nebude také ako prvá kniha a potom prišiel tupý úder reality.  Opäť ma zarazilo rozdelenie a skoky času v kapitolách. Povedala som si: „Ok, to je jeho štýl, nejako sa s tým pobijem.“ A môžem povedať, že som s tým bojovala. Musela som sa na knihu sústrediť, aby som pobrala všetky mená a zorientovala sa v deji. A nakoniec prišlo to „cvak“ v mojej hlave a mne konečne prišli všetky súvislosti.

V Dvanástke bol príbeh rozdelený na Rok Nula a roky po V. Avšak také ľahké to určite nie je. V časti, kedy sa spomína Rok Nula sa nám autor snažil vysvetliť všetko, čo sa dialo po vypuknutí epidémie a kam sa podeli všetci ľudia a čo sa stalo s Chalúpkou, zamestnancami a Dvanástkou. Práve v tejto časti sa zoznámime s Lilou, Lawrencom a Horaceom. Lilu poznáme z Priechodu ako exmanželku Brada Wolgasta.  Musím povedať, že som túto časť brala ako „nutnú“ časť knihy, no veľmi som sa mýlila! Pri tomto autorovi nebudem už nikdy hovoriť, že niečo je len „doplnok“ k deju. Tu všetko so všetkým súvisí, dáva zmysel niečomu, čo sa stalo pred sto rokmi a to na ňom musím obdivovať.

Ďalej sa dostávame k známym postavám. Amy, Peter, Alicia... Ich cesty sa rozdelili po incidente s Aliciou a taktiež expedičného práporu. Ich životy nebudú už nikdy aké bývali. Rozdelili sa, aby sa opäť mohli spojiť za vyšším účelom. Peter zasvätil svoj život poľovačke, Alicia istým spôsobom tiež a Amy sa snaží splynúť s okolím. Všetko ale nejde podľa ich plánu a vydávajú sa na svoju strastiplnú cestu, na ktorej konci poznajú čo je to život.

Z knihy ako celku som mala veľmi dobrý dojem. Vcelku uspokojil moje očakávania a navodil pocit nedočkavosti. Avšak keď to vezmem po porade, tak musím povedať, že ma opäť ťaží myšlienka o začiatku, ktorý nebol taký ako som chcela (:D) a tiež rozdelenie a preskakovanie v čase. Autor to myslel nanajvýš dobre, no mňa to ako čitateľa zmiatlo a musela som dávať dobrý pozor, čo idem čítať, čo mi v celkovom zážitku trochu vadilo, preto odo mňa putuje deväť hviezdičiek tomuto dielu.

Taktiež som využívala sekciu Postavy na konci knihy, bez ktorej by som bola, pravdu povediac, stratená.  Pomohla mi zorientovať sa a dodala istotu pri čítaní.

Tiež som na začiatku tápala, čo je vlastne Rok Nula. Nie som si istá, či som niečo prešvihla v Priechode alebo to tam skutočne nebolo spomenuté. Takže aby som vám trocha uľahčila premýšľanie, tak v knihe sa roky pre výrmi označujú ako „pred V“ alebo „Dávna minulosť“. Ďalej je Rok Nula, čo je – ako som spomínala – obdobie, kedy sa ľudstvo spamätávalo z útoku a formovali sa prvé Kolónie. A obdobie, kedy je situovaná väčšia časť knihy - Peter, Alicia, Sara, Hollis, Michael... - je „97 po V“.

Takže moja rade pred tým, než začnete čítať? Hlavne sa sústrediť, pamätajte si mená a už len veľa šťastia pri prebdených nociach. :)

Recenzoval: MajSkaj
majskajlibrary.blogspot.sk