Čtenářská recenze: Karel Čapek - R. U. R.

K napsání této dnes nejznámější utopické hry byl Karel Čapek, v roce 1921, inspirován první světovou válkou. Chtěl upozornit na zneužití vědy a techniky, protože z nových vynálezů příliš nadšený nebyl, na rozdíl od jiných spisovatelů téže doby. Slovo robot, které vymyslel jeho bratr Josef, se poté stalo slovem mezinárodním.

Děj Čapkovy hry se odehrává na ostrově v místní továrně, kterou vlastní akciová společnost  R.U.R. (Rossum´s universal robots). Geniální vědec Rossum vymyslel recept na výrobu robotů. Roboti byli v továrně vyráběni zprvu s dobrým úmyslem, aby lidi zbavili těžké práce. Vědcův synovec Rossum mladší poté roboty ještě více zdokonalil, až byli k nerozeznání od lidí. Tomu šlo samozřejmě jen o zisk, a proto začal roboty stále vylepšovat, ubírat jednotlivé součástky a vyrábět ve velkém po celém světě. Roboti se nakonec stali výkonnějšími a mohli se dožít až dvaceti let.

Robotů bylo čím dál více a jelikož roboti dělali veškerou práci, lidé zlenivěli. Ženám se už ani nechtělo rodit děti. Roboti si po čase uvědomili, že jsou dokonalejší než lidé, vzbouřili se a za několik let lidstvo vyhynulo. Došlo i ke zničení návodu na výrobu těchto robotů, a proto roboti nechali žít jen jediného člověka, stavitele Alquista, aby návod znovu vynalezl. A jestli se mu to povedlo, zjistíte po přečtení této utopické hry.

Jelikož jsem spíše zastáncem klasické literatury než té současné, dostala jsem tuto knihu od svých nejbližších jako dárek na Vánoce. S chutí jsem si knihu přečetla, protože četba je můj koníček a můj nejoblíbenější spisovatel je právě Karel Čapek. Do knihy jsem se úplně začetla, jako do každé Čapkovy knihy. Obdivuji u něj jeho vytříbený a spisovný jazyk, který někdy propojoval s hovorovým výrazem. Jeho čeština je pestrá a ne nadarmo se mu říká “mistr synonym.“

Proto všem Čapkovy knihy vřele doporučuji, leckdo by se od něj mohl učil. Tuto knihu také doporučuji studentům jako povinnou četbu k maturitě, protože děj je jednoduchý, dá se snadno pochopit a také lze o knize a jejím autorovi dlouze povídat.

Autorkou recenze je Barbora Manová