Pred láskou niet úniku

Ešte si spomínam na časy temna, keď sa Lisa Kleypasová vyjadrila, že nebude pokračovať v historických romanciach a bude sa venovať príbehom zo súčasnosti. Čitateľské ohlasy však jasne ukázali, ktorý žáner je jej silným miestom a po čom túžia jej fanúšikovia.

A tak sa táto nadaná americká autorka - našťastie - vrátila k pôvodnej tvorbe, ktorá ju preslávila ďaleko za hranicami. Tajomný neznámy je štvrtou časťou série Osudy rodu Ravenelovcov. Hoci ide o samostatný príbeh, u Kleypasovej je vždy výhodou poznať aj predošlé knihy. Všetky sa totiž odohrávajú v jednom univerze a tak nie je nič nezvyčajné, ak sa v nich vyskytnú postavy trebárs aj z minulých sérií. Znalci tak získajú z čítania omnoho lepší dojem, pripomenú si niekdajšie romány a budú žasnúť nad ich celkovými prepojeniami.

"Garrett si v mysli premietla rozhovory uplynulého týždňa. Nevie sa, na čej strane je. No rozhodne by si od neho mala dať ruky preč... Možno je to chladnokrvný hrdlorez s dušou odsúdenou do pekiel... Ak by ste sa aj stretli tajne, kam by to viedlo? A Ransomov hlboký hlas: Pre mňa ste dokonalá... Garret tam postávala v čudnej, skľučujúcej nálade. Vzdialene vnímala, ako sa na vedľajšej ulici ktosi háda." (str. 62)

Osudy rodu Ravenelovcov majú blízko najmä k štvordielnym Čakankám, ktoré odštartovali Kleypasovej obľúbenosť. Vtedajší hrdinovia sa tentoraz ocitajú v úlohe rodičov a na svoje šťastie čakajú ich potomkovia... To bol prípad minulého románu Neodolateľný pokušiteľ a nebude to inak ani v tom nasledujúcom. Medzitým tu ale máme príbeh prvej lekárky v Anglicku Garret Gibsonovej a agenta ministerstva vnútra Ethana Ransoma, ktorí sa môžu predbiehať v tvrdohlavosti, vášnivosti a cite pre spravodlivosť. Ako je zvykom, dej je postavený na silných osobnostiach a ich bohatom vnútornom živote, no nezabúda sa ani na štipku napätia. To plynie z Ethanovej snahy odhaliť šedé eminencie zodpovedné za očiernenie Írov a ich úsilie o samostatnosť. Hoci ide o pomerne zaujímavé spoločenské a historické súvislosti, autorka zvolila povrchný prístup a celý prípad vyznieva napokon dosť naivne. Niet sa však čomu čudovať, na prvom mieste je predsa romantika a možnosť ukázať hlavnú postavu ako neohrozeného a odvážneho bojovníka.

"Garrett sa už nemohla nijako rozumne brániť. Dôkazy sa jej rozsypali ako domček z karát, tak ako vysoký múr okolo jej srdca. Vzdala sa debaty o tele a o vplyve mozgu na činnosť svalov. Len sa zdvihla a nežne ho pobozkala. Chcela mu dať len krátky bozk, no Ethan sa jej vášnivo prisal na pery. Ešte vždy jej pridŕžal ruku na svojom srdci. Garrett si spomenula na prvú noc v Eversby, keď stála pri jeho lôžku a dlaňou mu počítala údery srdca. Vychutnával ju, nasával jej hlboké chute a jemne ju hrýzol, akoby olizoval medový plást. Žeravé bozky trvali dlhé spaľujúce minúty." (str. 243)

Popri silnom "machovi" tu máme emancipovanú hrdinku, ktorá z ich duelu vychádza víťazne. Garrett je o niečo zaujímavejšou postavou, práve cez ňu autorka poukazuje na pomery v anglickom vzdelávacom systéme, ktorý nepodporoval ženy a museli hľadať iné cesty, ako získať vytúžený diplom. Nejde pritom o povrchný námet ako v prípade Ethana, dočkáme sa aj autentickej operácie na spôsob 19. storočia. Od Tajomného neznámeho som mal vzhľadom na dobre rozbehnutú sériu väčšie očakávania. Netvrdím, že ma sklamal, napokon, Kleypasová je stále na špičke historických romancí, ale v porovnaní s ostatnými časťmi pôsobí o niečo bledšie. Pripadal mi ako akýsi predel, keďže Ethan ani priamo nepatrí medzi ravenelovskú famíliu. Väčší priestor sa tu dostáva (najmä v druhej polovici) Westovi Ravenelovi, ktorého iskra a šarm budú nepochybne dobrým základom nasledujúceho dielu. A keďže jeho vyvolenou má byť Phoebe Challonová, dcéra jednej z "čakaniek", určite sa je na čo tešiť.