Pozvanie

Prvá myšlienka bezprostredne po dočítaní: karma je sviňa a každého raz dobehne

Hlavná hrdina Leonora si žije v podstate šťastný život. Snaží sa zabudnúť na udalosti spred desiatich rokov, no veľmi sa jej to nedarí. Keď dostane email od Flo, kamarátky jej niekdajšej spolužiačky Clare, zostane veľmi zaskočená. Nevie, čo si má o tom myslieť. Spočiatku ani neuvažuje, že by pozvanie na rozlúčku so slobodou prijala, no nedá jej to a skontaktuje sa s Ninou, bývalou spolužiačkou, ktorá je tiež pozvaná. Obe premýšľajú, či majú prijať ponuku. Nevedia, prečo chce práve Clare Cavendishová ich na svojej rozlúčke. Zo zvedavosti, a možno azda kvôli nevybaveným veciam, ktoré medzi nimi zostali, sa nakoniec rozhodnú ísť. A práve tu nastáva zvrat. Občas som sa bála, miestami som krútila hlavou a nakoniec som zostala hľadieť ako teľa na nové vráta.

Pozvanie je debutový román anglickej spisovateľky Ruth Wareovej, v ktorom nám ponúka všetko, čo správny príbeh má mať. Dych berúce okamihy. Zvraty, ktoré vás donútia krútiť hlavou. Dynamickosť, ktorá vás nebude nudiť, ale práve naopak, budete pretáčať stránky závratnou rýchlosťou. Neočakávané momenty, ktoré perfektne dopĺňajú dej. Keď som sa raz začítala, nedokázala som prestať. Nora je zvláštna hrdinka, s ktorou som sa veľmi nevedela stotožniť. Aj po desiatich rokoch sa nevie preniesť cez udalosti, ktoré sa stali počas strednej školy. Mala som pocit, že sa s tým ani nechce vysporiadať a žije v minulosti, stále premýšľajúc o tom okamihu, ktorý jej – podľa jej slov -, zmenil život. Celý príbeh som jej nedokázala prísť na chuť. Je to ten typ postavy, ktorá vám nevadí, ale ani neskáčete blahom keď sa v deji objaví.

Clare je iná káva. Pri nej som od začiatku šípila, že niečo chystá. Pokojne by som ju mohla nazvať ženou dvoch tvárí. To, čo sa zdalo, ako neškodná rozlúčka so slobodou sa skončilo obrovskou tragickou nehodou. Bola to vlastne nehoda? Nevedela som, čo si mám o Clare myslieť. Všetko bolo zastreté rúškom tajomna a ja som iba tápala v tme. Hoci som niektoré veci predpokladala, keď sa reálne v knihe stali, zaskočili ma. Niekedy dúfam, že isté veci autorka nenasmeruje tak, ako si to ja predstavujem, pretože by to bolo príliš kruté, príliš okaté. Avšak tu to Wareová spravila a tým ma zaskočila. Hovorila som si: „Toto tak isto nebude, určite niečo vymyslí, lenže, čo čert nechcel spravila to a ja jej tlieskam, že nabrala odvahu a nepiplala sa s nimi“.

Na stretnutí sa zišli naozaj rôznorodé osobnosti. Florence – alebo Flo – ma zaskočila najviac. Bola až chorobne posadnutá kamarátstvom s Clare a jej veľkoleposťou. Všetko sa postupne odhaľovalo a dej mi do seba zapadal ako puzzle. Autorka vystavala napätie naozaj skvelo, keď donútila čitateľa myslieť si jedno a postavy spravili druhé.

Pozvanie je príbeh o zrade, pretvárke, manipulácii. O tom, že činy sa človeku vrátia aj s úrokmi. Aj o tom, že osud je nevyspytateľný a často vám do cesty vsunie prekážky, ktoré len veľmi ťažko prekonáte. Celkovo som si čítanie veľmi užila. Miestami som mala slzy na krajíčku už len preto, že isté postavy sa správali tak neskutočne kruto a nehľadeli na následky.

Recenzovala: Zuzana Fabiánová