Čtenářská recenze: Karel Čapek - Povídky z jedné kapsy

Rád čtu českou literaturu. Oblíbil jsem si detektivní povídky s kriminální zápletkou od Karla Čapka „Povídky z jedné kapsy“. Ačkoliv se jedná o českého prozaika, dramatika, který svá díla psal v první polovině 20. století, jsou jeho příběhy psané tak nadčasově, že mnohdy zapadají i do dnešní doby. V některých povídkách nevítězí dobro nad zlem, ale zůstává jim tajemně nevyřešený konec. (Karel Čapek se zapsal do dějin české literatury také jako překladatel, kritik, novinář, ale také jako autor knih pro děti.)

Povídky jako jsou: Věštkyně, Jasnovidka, Tajemství písma, Naprostý důkaz, Ztracený dopis, Ukradený spis, Básník, Případy pana Janíka, Rekord, Šlépěje, Kupon, Poslední soud, Zločin v chalupě, Případ dra Mejzlíka, Vražedný útok, Propuštěný, Zločin na poště,… patří právem do zlatého fondu české literatury.

Jedna z mých nejoblíbenějších povídek se jmenuje „Případ dra Mejzlíka“, kdy mladý policejní úředník dr. Mejzlík chytil zcela náhodně kasaře. Proto se ptá kouzelníka Dastycha, zda-li to byla náhoda, intuice, tušení, vyšší schopnost či telepatie. Nemůže přijít na to, co ho vedlo k takovým krokům, aby pachatele lapil. Marně hledá klíč, jakým se zloději chytají a bojí se, aby nedostal nějaký vážný případ, který by nedovedl vyřešit.

Takovouto knihu nelze jinak než doporučit. Myslím, že není moc lidí, kteří by žádnou knihu od našeho velmi významného spisovatele Karla Čapka nepřečetli. A pokud se snad někdo takový přeci jen najde, mohu mu tuto moderní prózu vřele doporučit.

Tuto knihu jsem poprvé četl jako povinnou školní četbu. V té době jsem nevěřil, jak rád se budu k takovýmto žánrům vracet. Díla Karla Čapka (1890-1938) se čtou opravdu velmi hezky. To, že je kniha rozdělena do několika dějem  rozdílných napínavých příběhů, považuji jako výhodu. Kdykoliv se totiž můžete vrátit jen ke svým oblíbeným povídkám, stejně tak, jako já.

Autorem recenze je Jaroslav Červinka