Čtenářská recenze: Libor Budinský - Popravy slavných

Od Libora Budinského jsem již jednu knihu četl, takže jsem věděl, že je to člověk, který umí zaujmout i tím, jak píše - nejenom tématem. Přesto jsem se ze začátku bál, že by mě kniha “Popravy slavných” mohla často nudit, protože si budu číst o lidech, o kterých nic nevím. Sice by člověk podle názvu řekl, že všechny znát bude, ale opravdu tomu tak není (alespoň ne u mě).

To ale neznamená, že bych se u knihy jakkoliv nudil. I když jsem četl o lidech, o kterých jsem nic nevěděl a na první pohled ani vědět nechtěl, tak mě styl psaní Libora Budinského vtáhl do víru dění. Samozřejmě, že si nepamatuji každé jméno a datum, které v knize padlo, ale to také, podle mého názoru, není účelem této knihy. Hlavní je, že jsem se na několik hodin dobře bavil a odnesl si z knihy to, co mě zajímalo. Nemusím si nutně pamatovat všechny infromace o všech lidech, kteří v této knize byli. Mě bohatě postačí, když si vezmu ty informace, které mi přišly zajímavé, nebo které jsem označil jako informace důležité do budoucna.

A jak kniha vypadá? U každé osoby je uvedeno jméno, nějaký společenský post a když je známo, tak i datum narození a úmrtí. Poté následuje cca 1 a půl strany (formát vypadá na A5), kde je nejdříve v krátkosti představen začátek života této osoby a následuje popis toho, proč a jak byl člověk usmrcen a také co tomu předcházelo. Nebojte se tedy nějakých desetistránkových nudných životopisů, o to zde opravdu nejde.

Kniha vám tedy poví, jak dopadly takové osobnosti, jako je Ludvík XVI., Johanka z Arku, či Ježíš Nazaretský. Mezi osobnostmi v knize ale nejsou pouze tak výrazné osobnosti, dostane se i na méně známé lidi jako nějaké lokální revolucionáře, či pouhé boháče, kteří si získali přízeň různých lidí, například přízeň králů. Ani to je ale nezachránilo od tragického konce, kterého se dočkali.

Autorem recenze je Tomáš Pučík