Pomsta verzus pravda

Keď je pomsta silnejšia ako pravda. Pre všetkých milovníkov kriminálnej prózy mám dobrú správu. Na náš knižný trh vtrhla ako svieži závan Elizabeth Littlová so svojou vražednou prvotinou Drahá dcéra.

Jane Jenkinsovú, ktorú pred desiatimi rokmi odsúdili za vraždu vlastnej matky, prepustili na slobodu potom, čo sa zistilo, že niekto zámerne zmanipuloval dôkazový materiál. Za pomoci svojho právnika si Jane zmení meno, doklady a výzor. Jej cesty s právnikom sa rozídu a bohatá dedička sa rozhodne pátrať po pravde sama. Stále ju nahlodávajú pocity neistoty, či predsa len nevraždila ona. Okrem novinárov jej po krku šliape autor kriminalistického blogu Trace Kessler, ktorý ponúka slušný balík peňazí ako odmenu za informácie o mieste pobyte prepustenej väzenkyne.

„Pred osemnástimi mesiacmi, v deň, ktorý vám nemôžem opísať – pochopte, sedela som vo väznici s najvyšším stupňom stráženia, kde je vždy všetko rovnaké –  som konečne našla, čo podľa mňa bol ‚môj‘ Adeline, a to práve v oddelení geológie.“

Jane privedú stopy do ospalého mestečka v Južnej Dakote. V Ardelle spozná časť svojej rodiny a dozvie sa viac informácií o svojej matke, ktorá túto časť svojho života tajila. Hľadaná vrahyňa pochopí, že s matkou mali veľa spoločného. Čoraz hlbšie preniká do svojej, ale aj matkinej minulosti. Keď zistí šokujúce okolnosti o svojom narodení, už ju nič nemôže zastaviť, aby sa dopátrala všetkých tajomstiev. Odhalí bývala trestankyňa pravdu? Čo sa stalo v ten večer, keď zomrela jej matka? Ako sa rozhodne Jane? Odkryje svoju dobre maskovanú identitu alebo odhalí vraha svojej matky?

„Mali ste motív, mali ste príležitosť, povedali ste – a to pred svedkami, že si želáte, aby zomrela. Na rukách vám našli pušný prach. Na puške boli vaše odtlačky prstov. Pod jej nechtami boli stopy vašej DNA.“

Elizabeth Littlová je autorkou dvoch kníh literatúry faktu.  Drahá dcéra je jej detektívnou prvotinou. Musím povedať, že kriminálnu prózu nečítam často, ale tento román ma celú pohltil a presvedčila som sa, že nie je detektívka ako detektívka.

Drahá dcéra je písaná od začiatku pútavo a nesie sa v jednej príjemnej a napätej rovine, kde odrazu, keď to vôbec nečakáte, graduje. Svieži štýl písania a jednoduchá dejová línia vám umožnia knihu prečítať jedným dychom. Oceňujem premyslený sarkazmus a humorný nadhľad. Dej sa prelína s minulosťou hlavnej hrdinky. Detektívka oplýva viacerými postavami, ale všetky do deja perfektne zapadajú. Autorka si dala záležať na detailných opisoch, tak si viete hravo celý príbeh predstaviť.

Knihu som si vybrala na základe anotácie, ktorá ma upútala, a neľutujem, že som sa pustila do čítania. Je mi aj trochu ľúto, lebo som naozaj neprečítala viac detektívok, tým pádom dielo nemôžem porovnávať s inými knihami z rovnakého žánru. Kniha však disponuje všetkým, čo čitateľ od dobrej kriminálky očakáva. Nájdete v nej napätie, nebezpečenstvo, klamstvá, ale aj lásku či tajomstvá obyvateľov ponurého mestečka. Odkryjete rodinné tajomstvá a prekvapíte sa šokujúcimi odhaleniami. Do poslednej chvíle som netušila, kto je vrah. Už teraz sa teším na ďalšiu knihu z pera Elizabeth Littlovej.

Recenzoval: Simona Rošková