Philip Pullman | Kniha prachu

Prvá veta: Tri míle od stredu Oxfordu proti prúdu Temže, ďalej od miesta, kde veľké kolégiá – Jordánske, Gabrielovo, Baliolovo a dva tucty ďalších súperili vo veslárskych pretekoch, odkiaľ mesto bolo iba hŕba veží a vežičiek v diaľke za hmlistou rovinou Port Meadow, stálo Godstowské priorstvo, kde sa láskavé mníšky venovali svojej svätej činnosti, a na druhom brehu oproti priorstvu bol hostinec, ktorý sa nazýval Pstruh.

Séria Temné hmoty patrí medzi moje srdcovky. Vyrastala som na nej – vlastne to bola v poradí tretia séria, ktorú som vo svojom živote prečítala. Doteraz ma máta v snoch horko-sladký záver a nie raz som si želala, aby autor napísal pokračovanie. Vravela som si, že by mi stačilo čokoľvek, vďaka čomu by som sa mohla znovu vrátiť do jeho čarovného sveta.

Neverila som, že moje želania sa po toľkých rokoch naplnia. Síce vôbec nie tak, ako som dúfala, ale aj tento spôsob mi vyhovoval.

Kniha prachu rozpráva o mladom chlapcovi Malcomovi, ktorý sa vďaka svojej zvedavosti pripletie tam, kam nemá. Osud ho spojí s Lyrou a rozhodne sa ju za každú cenu ochrániť pred nebezpečenstvom.

Táto kniha bola veľmi zvláštna, ale aj okúzľujúca. Predstavuje povinnú jazdu pre fanúšikov Philipa Pullmana, pretože prostredníctvom nej sa čitateľ dozvie mnoho ďalších zaujímavostí, či už o alethiomeri, alebo o prachu. Pritrafia sa staré známe postavy, ktoré som mohla zahliadnuť z úplne iného uhla. Lyra je napríklad hlavnou postavou série Temné hmoty a bolo veľmi zvláštne nahliadnuť do minulosti na jej život, keď bola ešte batoľaťom.
Oveľa väčší priestor však dostali nové postavy. Podľa veku hlavného hrdinu sa môže zdať, že knižka je hlavne pre mladých, no s tým nesúhlasím. Objavia sa tu aj staršie postavy, ktoré kujú svoje tajné plány. Nad príbehom sa treba poriadne zamýšľať, sledovať detaily a snažiť sa pochopiť niektoré myšlienky. Nejde práve o oddychové čítanie. Kniha vás donúti zamyslieť sa, poriadne zapojiť svoju fantáziu, aby ste dokázali rozuzliť zápletku spolu s postavami.

Rozdelila by som ju do dvoch častí. Prvá je pokojnejšia, plná dialógov a filozofovania. Malcom je totiž nezvyčajný protagonista a jeho zvedavosť mi občas prišla otravná. No práve to ho robilo výnimočným, vnímavým a veľmi múdrym. Preto som naozaj rada, že väčšina príbehu bola vyrozprávaná z jeho uhla pohľadu. Páčilo sa mi nahliadať na veci jeho očami, fascinovalo ma, ako si vysvetľoval niektoré javy alebo ako sa popasoval s problémami, ktorým nedokáže čeliť poriadne ani dospelák. Obdivovala som ho za jeho odvahu.

Druhá časť knihy sa už niesla v akčnejšom duchu, Malcom musel zabojovať o život.

Ja osobne som bola s týmto rozložením príbehu spokojná, aj keď prvé kapitolky sa dosť vliekli. Napriek tomu, že ma príbeh bavil, čítala som ho viac ako mesiac. Nemala som problém sa od neho hocikedy odtrhnúť.

Svet Philipa Pullmana je úžasný a neuveriteľne prepracovaný. Poriadne vám zahrá na city (hlavne pôvodná trilógia), Kniha prachu už o niečo menej. Stále je to však známy svet, do ktorého sa ako fanúšik smiete vrátiť. Ja som taká vďačná, že nám autor poskytol túto možnosť. Som veľmi zvedavá na pokračovanie, ktoré bude o dvadsaťročnej Lyre (stále dúfam, že sa v dvojke alebo trojke aspoň raz mihne aj Will).

Zhrnutie: Knihu odporúčam v prvom rade fanúšikom Temných hmôt. Návrat do autorovho sveta je splnený sen každého čitateľa, ktorý sa musel už dávno rozlúčiť so svojou obľúbenou sériou. Hlavný hrdina je otravne zvedavý a veľmi vnímavý, ale v konečnom dôsledku zaujímavý a osviežuje dej. Kniha obsahuje mnoho dialógov, sem-tam nejaké opisy. Napriek tomu ma však niečo brzdilo, chýbala mi tam akási iskra z pôvodnej série, v ktorej som nemala problém stotožniť sa s postavami. Po tejto knihe si rozhodne idem dať re-reading Temných hmôt a budem netrpezlivo očakávať, s čím autor príde. Kniha prachu je príjemným doplnkom k dych berúcej trilógii.

Recenzovala: Majka Danihelová